آموزش خوانندگی پاپ (تعاریف کلی) – آموزش تصویری خوانندگی موسسه Dordo

خواندن این مطلب

8 دقیقه

زمان میبرد!

آموزش خوانندگی پاپ (تعاریف کلی)

تعریف صدا:

صدا یا صوت یک موج فیزیکی یا ارتعاشی مکانیکی است که انتشارش تنها در محیط مادی امکان پذیر است. یا به عبارت دیگر برای تعریف صدا چیست؟ بهتر است بگوییم صدا تغییرات فشار در یک محیط کشسان است. صدا نوعی انرژی است که این انرژی در اثر ارتعاشات مولکولهای محیطی بوجود می آید.

صدا چگونه تولید می شود؟

زمانی که یک شی در اثر حرکت خود به مولکول های محیطی که آن را احاطه کرده است ضربه وارد می نماید.

 

چگونگی تولید صدا
چگونگی تولید صدا

 

صدا از دیدگاه موسیقی:

موسیقی امواج صوتی سازمان یافته است. موسیقی صدایی است که توسط افراد به طور منظم سازمان‌دهی شده است. برای رقصیدن، گفتن یک داستان، برای اینکه افراد دیگر احساس خاصی داشته باشند یا فقط برای زیبایی صدا و یا سرگرم کننده بودن آن. در کل باید گفت موسیقی در سطوح مختلف سازماندهی شده است.

صدا هارا می‌توان به ملودی‌ها، هارمونی‌ها، ریتم‌ها، بافت ها و عبارات تقسیم کرد. ضرب ها، اندازه‌گیری ها، ضربات، و شکل همه کمک می‌کند تا موسیقی سازماندهی و قابل فهم شود.

اما اصلی ترین راه این است که موسیقی با تنظیم امواج صوتی واقعی خود به طوری که صداهای جالب و دلپذیر و خوب با هم ارائه شود، تنظیم شود. یک مجموعه ریتمیک، مجموعه ای از تصادفات کاملا خوب موسیقی است اما بسیاری از آلات موسیقی به طور خاص برای تولید امواج صحیح و با فواصل مساوی که ما به عنوان میدان های ویژه ” pitches ” گوش می دهیم طراحی شده است.

سقوط، رعد و برق و انفجارها با صدای بلند، کوتاه یا  طولانی، انواعی از طول موج‌های مختلف است.

این ها انواع اصواتی هستند که ما اغلب “سر و صدا” می نامیم، اما تا زمانی که تصادفی و ناهموار باشند. زمانیکه به شکل یک ریتم ” rhythm ” سازماندهی شوند، میتوانیم بگوییم موسیقی پدیدار میشود.


آموزش خوانندگی پاپ (تعاریف کلی)

تعریف موسیقی:

موسیقی صداها همه جا در اطراف ما حضور دارند، از صدای آواز پرندگان گرفته تا صدای برخورد امواج به ساحل و صدای بوق خودروهای در حال رفت و آمد. اما گاهی، صداها به طور هدفمند و برای ایجاد جو و یا بیان اندیشه ها و احساسات کنار یکدیگر قرارداده میشوند. اینگونه صداهای سازماندهی شده موسیقی نام دارند.

موسیقی مجموعه ای از صدا یا صداهای هماهنگ است. ساخت موسیقی فرآیند نظم بخشیدن به صداها و تن صداها است،

که غالبا با ترکیب آنها یک اثر متحد ایجاد میشود.


تعریف صداسازی:

صداسازی به مفهوم کلی یعنی علمی که آگاهی شما را نسبت به بدنتان بعنوان یک ساز نشانه می گیرد. به زبان ساده تر، به این مساله اشاره دارد که چطور بتوانیم از امکانات صوتی بدنمان بطور صحیح و طبیعی استفاده کنیم و چطور این امکانات میتوانند همزمان با توسعه ی آگاهیمان گسترش یابند.

صداسازی یعنی چطور با ساز شگفت انگیزی که در اختیار داریم رفتار کنیم و چطور می توانیم توانایی اجرایمان را بالا ببریم. همانطور که یک نوازنده پیانو برای بالا بردن توانایی اجرایش تلاش می کند تا استفاده از وزن دستانش را بعنوان یک مهارت برای جلوگیری از هرگونه تنش و انقباضی از روی انگشتانش کشف کند؛ یک خواننده نیز باید به همین منوال در جهت ارتقاء کنترل و رهایی صدای خود گام بردارد.

در حقیقت عوامل بسیار ظریفی باید رعایت شوند تا بتوانیم به تمامی محدوده‌های صوتی‌ای که وجود دارد دسترسی پیدا کنیم. در این حالت می‌توان در کمال آرامش به بالاترین رزونانس‌ها دست پیدا کرد. در واقع چیزی که صداسازی به حساب می‌آید ارائه این تکنیک‌ها است و بحثی غیر از این نیست؛ یعنی بیاموزیم که چطور می توانیم  بدون اینکه خم و راست شویم و با چهره‌ای سیاه و کبود رگ‌های گردنمان بیرون زده باشد در اجرایمان  به تمامی وسعت صوتی  لازم با هر رنگ دلخواه دست پیدا کنیم.


تعریف نت:

علامتي است كه بوسيله آن صداهاي موسيقايي نوشته شده، سپس خوانده و اجرا مي شود.

براي بيان نت دو نظام وجود دارد:

 

نظام هجايي:

Do    Re    Mi    Fa    Sol    La    Si

 

نظام الفبايي:

نظام الفبایی نت های موسیقی

 


تعریف سلفژ:

در موسیقی، تکنیکی آموزشی، برای آواز خوانی است که در آن هر نت میزان با سیلاب خاصی (بر اساس نت موسیقایی) که سلفژ نامیده می‌شود، خوانده می‌شوند. هفت سیلاب که عملاً استفاده می‌شوند عبارت‌اند از: دو، ر، می، فا، سل، لا، سی (یا تی).  تعاریف متعددی برای آن وجود دارد، سلفژ را می توان خواندن یک سری نت ها به صورت پی در پی و پشت سر هم و با رعایت قوانین نت ها و سکوت ها و … معرفی کرد. پایه‌ی یادگیری سلفژ دانستن ارزش زمانی هر نت است و در کنار این باید ارزش زمانی هر سکوت را نیز بدانیم.

به طور خلاصه، خواندن و نوشتن نت‌های موسیقی را که اغلب با آموزش تئوریک همراه است سلفژ می گوییم. ۳ رکن اساسی را می توان در آن تفکیک نمود که عبارتند از: خواندن (نت خوانی) نوشتن (دیکته موسیقی) تئوری موسیقی که مفهوم سلفژ را می‌توان به مورد اول نزدیک‌تر دانست. سلفژ از دروس مهم و همیشگی هنرستان‌ها، دانشگاه‌ها و کنسرواتورهای موسیقی دنیا می‌باشد و تمام نوازندگان، خوانندگان، آهنگسازان، تنظیم کنندگان موسیقی و رهبران ارکستر و تمام فعالان عرصه موسیقی باید تسلط کامل بر روی این درس داشته باشند.

نت های موسیقی
نت های موسیقی

 

در سلفژ سه مبحث به طور متناوب و جداگانه آموزش داده می شوند:

صدا خوانی یا کانتاتی
وزن خوانی یا پارلاتی
دیکته موسیقی

سلفژ برای بالا بردن درک موسیقی و برای نوازندگان لازم است. اما باید درنظر داشت که شاید برخی مباحث تخصصی

در کلاس سلفژ برای تمام هنرجویان جذاب نباشد، لذا برحسب نیاز هنرجو، مباحث مورد نیاز تدریس می گردد. این دانش برای افراد زیر مفید خواهد بود:

آهنگسازها

هنرجویان آواز

هنرجویان سازهای کلاسیک بخصوص ویولن


تعریف تحریر:

تحریر عبارت است از صدایی آهنگین در اجرای آواز که با کمک ماهیچه‌های حنجره به سرعت قطع و وصل می‌شود. به تحریر چهچهه یا چهچه نیز گفته می‌شود و اجرای تحریر را تقلیدی از چهچه پرندگانی همچون بلبل دانسته‌اند.

تحریر صوتی است آهنگین که خواننده در زمان اجرای ان با کمک ماهیچه‌های حنجره‌اش آن صوت را به سرعت قطع و وصل می‌کند. صدای تحریر در داخل حنجره (پایین‌تر از حلق) شکل می‌گیرد و حالت آن از نظر جنس و کیفیت صدا بر اساس تکنیک خواننده متفاوت است. تحریر معمولاً روی واکه‌های بلند (به خصوص «آ») اجرا می‌شود و اگر متن شعر آواز دارای چنین واژه‌ای در محل اجرای تحریر نباشد، خواننده به دلخواه خود صدای «آ» یا «ها» یا «آی» یا مشابه آن را در زمان اجرای تحریر اضافه می‌کند.

در بیان تعاریف مختلف برای شروع کار تا همین‌جا بسنده می‌کنیم و مابقی تعاریف مورد نیاز را گام‌به‌گام

و در جای مورد نیاز خود در پکیج آموزشی و ادامه جزوه بیان می‌نماییم.

برای خواندن مقاله انواع تقسیمات صدای انسان اینجا را کلیک کنید.

آموزش خوانندگی پاپ (تعاریف کلی)

 

تهیه و تنظیم: مهدی علیزاده

نوشته شده توسط: تیم Dordo


پکیج آموزش خوانندگی (سلفژ و صداسازی) موسسه آموزش مجازی DORDO:

علاقه مندان به خوانندگی ، آواز، سلفژ و صداسازی می توانند از پکیج آموزش خوانندگی ما که شامل 31 ساعت فیلم می باشد،

استفاده نمایند. ما دو بخش سلفژ و صداسازی را به شکل کامل توضیح دادیم، علاوه بر فیلمها، پکیج خوانندگی ما  دارای 222 فایل صوتی

برای تمرینات سلفژ و صداسازی می باشد، دارای 130 صفحه جزوه ی آموزشی که نیاز به خرید کتاب یست. هم چنین در این پکیج،

310 تمرین، مثال و تست بررسی و توضیح داده شده است.  در این پکیج، انواع تحریر های غربی و شرقی، ویبره، تمرینات صداسازی و سلفژ  و آموزش خوانندگی پاپ، راک، آر اند بی آموزش داده شده است.

برای اطلاعات بیشتر و بررسی جلسه اول آموزش خوانندگی به شکل رایگان
و همچنین خرید کل پکیج خوانندگی، روی لینک زیر کلیک کنید:

https://dordo.ir/product/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%b3%d9%84%d9%81%da%98-%d9%88-%d8%b5%d8%af%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c/


لینک پکیج آموزش سلفژ (جلسه اول رایگان)

لینک پکیج آموزش صداسازی (جلسه اول رایگان)


خرید پکیج خوانندگی و گیتار پاپ (پکیج طلایی تخفیف ویژه) به صورت یکجا

(49 ساعت آموزش در قالب 82 فیلم آموزشی گیتار پاپ، سلفژ و صداسازی):

 

 

https://dordo.ir/product/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d9%88-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%da%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d9%be%d8%a7%d9%be-%d9%be%da%a9%db%8c%d8%ac/


تماس با ما جهت مشاوره:

09378957738 علیزاده

09919264202

09387455448 عارف نیا


لینک صفحه اصلی گوگل
لینک مقالات سایت
لینک بازگشت به صفحه اصلی سایت
لینک آموزش های رایگان ما
لینک صفحه آپارات ما
لینک پیج اینستاگرام موسسه
لینک تمام پکیج های آموزشی سایت dordo

جستجو کنید ...

نظرات کاربران



  • مسعود

    خسته نباشید میگم خدمت همه اساتید و هنرمندان سایت دردو
    میدونم همتون زحمت کشیدید و وقت گذاشتید ولی بنظرتون یکم گرون نیست ؟
    آخه کسایی هستند که واقعا در این حد توان مالی ندارن..
    اگر بتونید تخفیفی اعمال کنید یا کمی قیمت رو کاهش بدید مطمئنا تقاضا برای خرید دوره بیشتر میشه ..
    من خودم واقعا تا موقعی که قیمت رو دیدم مصمم بودم بخرم ولی …

    • adminjavadمدیریت

      سلام وقت شما بخیر. قیمت پکیج فقط سلفژ ما تقریبا نصف سایت های مشابه هست و تایم تدریس در فیلمها، دو برابر سایت های دیگه هست. سایت های مشابه جزوه به شکل pdf ندارند. همچنین فایل صوتی هم ندارند. برای اینکه شامل تخفیف بشید میتونید پکیج خوانندگی رو انتخاب کنید، که علاوه بر سلفژ، صداسازی هم تدریس شده. جمعا در پکیج خوانندگی 31 ساعت فیلم، 222 فایل صوتی، حل بیش از 310 تمرین مثال و تست و همچنین دارای 130 صفحه جزوه به شکل pdf هست. قیمتش برای شما به صرفه تر خواهد بود.
      لینک پکیج آموزش خوانندگی (سلفژ و صداسازی):
      پکیج آموزش خوانندگی

      در صورت هرگونه سوال میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید:
      09387455448 عارف نیا
      09378957738 علیزاده

قوانین ثبت دیدگاه

  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • جهت ثبت بازخورد ابتدا محصول را خریداری نمایید.

یک دیدگاه اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط



بازگشت
تماس 1
تماس 2
واتساپ 1
واتساپ 2
تلگرام 1
تلگرام 2