تئوری موسیقی (مشخصات صوت از نظر موسیقایی) موسسه DORDO

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

موضوع مقالهمشخصات صوت از نظر موسیقایی

(بخش هفتم)

 

صدا از دید یک موسیقی شناس دارای مشخصات زیر می باشد:

1: نواک ( زیر و بمی )

2: دیرند

3: شدت

4: شیوش

 

1: نواک:

خب در این رابطه باید بدانیم که صداهای موسیقی میتوانند در سطح های مختلف زیر و بمی باشند. به عنوان مثال: صدای مردان از صدای خانمها و کودکان کلفت تر یا به اصطلاح بم تر می باشد و یا مثلا در ساز سنتور هرچقدر سیم ها بالاتر میروند ( از پایین به بالا ) کوتاه تر می شوند و نسبت به هم، از بم تر به زیر تر می روند. بنابراین سیم های کوتاه تر، صدای زیر تر میدهند و سیم های بلند تر صدای کلفت تر یا بم تری می دهند همچنین میتوانیم از ساز های بادی نیز مثال بزنیم. مثلا ساز نی یا فلوت هرچقدر داری طول بیشتری باشد، صدای حاصل از آن ساز، بم تر خواهد بود.

در نت نویسی، خطوط حامل به خوبی نواک (زیر و بمی) را پوشش میدهند.

2: دیرند:

دیرند یا کشش نت، یعنی مدت زمانی که یک صدا ادامه می یابد. خب بسیار مشخص است که هر صدایی که میشنویم یا در موسیقی اجرا خواهد شد یک ارزش زمانی خاص خود را دارد. یک نت ممکن است زمان طولانی تری نسبت به نت دیگری به صدا در بیاید. مثلا اگر در آرشه ی ویولن یا کمانچه مدت زمان بیشتری آرشه را روی سیم های ویولن بکشیم صدای طولانی تر یا به اصطلاح صدای کشیده تری خواهیم داشت.

3: شدت:

صداهای موسیقی ممکن است نسبت به یکدیگر صدای محکمتر یا ضعیفتری داشته باشند که این مقوله مربوط می شود به شدت. یک صدا ممکن است برای تاکید بیشتر، شدت بیشتری داشته باشد. مثلا در پیانو، هرچقد کلید ها یا همان کلاویه های پیانو را محکم تر بزنیم صدای با شدت قوی تر خواهیم داشت و برعکس. مثلا در ساز گیتار، هرچقدر سیم های گیتار را با شدت بیشتر بزنیم صدای قوی تر خواهیم داشت. بنابراین ما در موسیقی، همه ی نت ها را به یک شدت اجرا نمی کنیم. یکی از مشخصات نوازنده ی خوب، رعایت کردن شدت در اجرای نت هاست. نوازنده ی حرفه ای به تمام این نکات دقت میکند و براساس قطعه ی مورد نظر و یا سلیقه و حس خود نت ها را محکمتر یا ضعیف تر مینوازد.

4: شیوش یا همان طنین و رنگ:

مسلما هر صدایی که میشنویم رنگ صدای خاص خود را دارد. مثلا صدای هر انسان یا حیوان با صدای دیگر انسان یا حیوان، متفاوت است. یک شخص صدای بم تر یکی زیر تر، آن یکی صدای ملایم تر دارد. در ساز ها نیز به همین صورت است. رنگ صدای کمانچه با گیتار یا سنتور یا مثلا تنبک با کاخن متفاوت است. در نت نویسی و کتابهای تئوری موسیقی، اشاره ای به علائم رنگ یا طنین صدا نشده است. بنابراین علامتی ندارد.

 

حامل:

موسیقی یک زبان است و حروف الفبا دارد. ما در مقالات قبلی به شکل کامل توضیح دادیم و پیشنهاد میکنم اگر مقالات ما را نخوانده اید حتما در بخش های قبل تر مقالات را بخوانید.

آموزش تئوری موسیقی پایه – بخش اول

آموزش تنبک (تئوری تنبک – بخش دوم) موسسه آموزش مجازی dordo

آموزش تئوری موسیقی پایه بخش سوم

آموزش تئوری موسیقی (بخش چهارم) موسسه آموزش مجازی dordo

آموزش تئوری موسیقی (بخش پنجم) موسسه آموزش مجازی dordo

برای آنکه بتوانیم موسیقی و نت های موسیقی را به شکل نوشتاری تبدیل کنیم و  در واقع بتوانیم بین موزیسین ها و خواننده ها یک همبستگی و یک زبان قابل فهم ایجاد کنیم لازم است که یک زبان نوشتاری در موسیقی ایجاد کنیم. برای اینکار ما به خطوط حامل نیاز مندیم. حامل در ساده ترین کاربرد خود عبارت است از پنج خط موازی با فاصله های مساوی. حامل پنج خطی است که دارای یازده محل برای جای گیری نت های موسیقی.

 

کلید:

کلید برای شناختن نام نت ها اسفاده میشود و بقیه نت ها از روی آن کلید جایگذاری میشوند. ما در موسیقی سه کلید رایج داریم.

1: کلید سل

2: کلید فا

3: کلید دو

کلید سل:

هرگاه در سمت چپ خط حامل کلید سل داشته باشیم به این معناست که نت روی خط دوم حامل سل نامگذاری میشود. یعنی بقیه نت ها بر اساس آن جایگذاری میشوند.

کلید فا:

روی خط چهارم قرار میگیرد و بنابراین نتی که روی خط چهارم باشد فا نامگذاری میشود و بقیه نت ها بر اساس این خط جایگذاری میشوند. از این کلید در ساز پیانو استفاده میشود.

کلید دو:

بر روی خط سوم قرار میگیرد و بنابراین نتی که روی خط سوم است، در این صورت دو نامگذاری میشود و بقیه نت ها براساس این خط جایگذاری میشوند.

گرد آوری: علی عارف نیا

 

بازگشت به لیست مقالات:

مقالات

بازگشت به صفحه ی خرید پکیج های آموزشی:

پکیج های آموزشی موسسه

بازگشت به صفحه ی آموزش رایگان:

صفحه ی آموزش رایگان

خب دوستان عزیز این مقاله هم به پایان رسید. ما سعی داریم زود به زود براتون مقاله بنویسیم. امیدواریم از کار ما رضایت داشته باشید.

بنده همچنین پیشنهاد میکنم اگر تمایل دارید که به صورت مجازی، گیتار رو آموزش ببینید، کافیه از پکیج آموزش گیتار ما که شامل 26 جلسه فیلم آموزشی هست و شامل دوازده ساعت فیلم آموزشیه که خیلی کامل اومدیم از صفر صفر تدریس کردیم.

اگر تمایل دارید به صورت مجازی آموزش ببینید پیشنهاد میکنم پکیج آموزشی مارو هرگز از دست ندید. هر چیزی که فکرشو بکنید تو این پکیج آموزشی تدریس شده. جلسه اول هم رایگان گذاشتیم که دوستان ببینن و در صورت رضایت از تدریس پکیج رو از سایت ما خریداری و دانلود کنن.

لینک جلسه اول آموزش گیتار پاپ رو این پایین براتون میذاریم که اگه خواستین تماشا کنید. جلسه اول 35 دقیقه هست.

ارادتمند شما علی عارف نیا.

https://dordo.ir/product/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%da%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d9%be%d8%a7%d9%be/

 

جستجو کنید ...

نظرات کاربران



  • مسعود

    خسته نباشید میگم خدمت همه اساتید و هنرمندان سایت دردو
    میدونم همتون زحمت کشیدید و وقت گذاشتید ولی بنظرتون یکم گرون نیست ؟
    آخه کسایی هستند که واقعا در این حد توان مالی ندارن..
    اگر بتونید تخفیفی اعمال کنید یا کمی قیمت رو کاهش بدید مطمئنا تقاضا برای خرید دوره بیشتر میشه ..
    من خودم واقعا تا موقعی که قیمت رو دیدم مصمم بودم بخرم ولی …

    • adminjavadمدیریت

      سلام وقت شما بخیر. قیمت پکیج فقط سلفژ ما تقریبا نصف سایت های مشابه هست و تایم تدریس در فیلمها، دو برابر سایت های دیگه هست. سایت های مشابه جزوه به شکل pdf ندارند. همچنین فایل صوتی هم ندارند. برای اینکه شامل تخفیف بشید میتونید پکیج خوانندگی رو انتخاب کنید، که علاوه بر سلفژ، صداسازی هم تدریس شده. جمعا در پکیج خوانندگی 31 ساعت فیلم، 222 فایل صوتی، حل بیش از 310 تمرین مثال و تست و همچنین دارای 130 صفحه جزوه به شکل pdf هست. قیمتش برای شما به صرفه تر خواهد بود.
      لینک پکیج آموزش خوانندگی (سلفژ و صداسازی):
      پکیج آموزش خوانندگی

      در صورت هرگونه سوال میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید:
      09387455448 عارف نیا
      09378957738 علیزاده

قوانین ثبت دیدگاه

  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • جهت ثبت بازخورد ابتدا محصول را خریداری نمایید.

یک دیدگاه اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط



بازگشت
تماس 1
تماس 2
واتساپ 1
واتساپ 2
تلگرام 1
تلگرام 2