تئوری موسیقی (مشخصات صوت از نظر موسیقایی) موسسه DORDO

تئوری موسیقی (مشخصات صوت از نظر موسیقایی) موسسه DORDO

موضوع مقالهمشخصات صوت از نظر موسیقایی

(بخش هفتم)

 

صدا از دید یک موسیقی شناس دارای مشخصات زیر می باشد:

۱: نواک ( زیر و بمی )

۲: دیرند

۳: شدت

۴: شیوش

 

۱: نواک:

خب در این رابطه باید بدانیم که صداهای موسیقی میتوانند در سطح های مختلف زیر و بمی باشند. به عنوان مثال: صدای مردان از صدای خانمها و کودکان کلفت تر یا به اصطلاح بم تر می باشد و یا مثلا در ساز سنتور هرچقدر سیم ها بالاتر میروند ( از پایین به بالا ) کوتاه تر می شوند و نسبت به هم، از بم تر به زیر تر می روند. بنابراین سیم های کوتاه تر، صدای زیر تر میدهند و سیم های بلند تر صدای کلفت تر یا بم تری می دهند همچنین میتوانیم از ساز های بادی نیز مثال بزنیم. مثلا ساز نی یا فلوت هرچقدر داری طول بیشتری باشد، صدای حاصل از آن ساز، بم تر خواهد بود.

در نت نویسی، خطوط حامل به خوبی نواک (زیر و بمی) را پوشش میدهند.

۲: دیرند:

دیرند یا کشش نت، یعنی مدت زمانی که یک صدا ادامه می یابد. خب بسیار مشخص است که هر صدایی که میشنویم یا در موسیقی اجرا خواهد شد یک ارزش زمانی خاص خود را دارد. یک نت ممکن است زمان طولانی تری نسبت به نت دیگری به صدا در بیاید. مثلا اگر در آرشه ی ویولن یا کمانچه مدت زمان بیشتری آرشه را روی سیم های ویولن بکشیم صدای طولانی تر یا به اصطلاح صدای کشیده تری خواهیم داشت.

۳: شدت:

صداهای موسیقی ممکن است نسبت به یکدیگر صدای محکمتر یا ضعیفتری داشته باشند که این مقوله مربوط می شود به شدت. یک صدا ممکن است برای تاکید بیشتر، شدت بیشتری داشته باشد. مثلا در پیانو، هرچقد کلید ها یا همان کلاویه های پیانو را محکم تر بزنیم صدای با شدت قوی تر خواهیم داشت و برعکس. مثلا در ساز گیتار، هرچقدر سیم های گیتار را با شدت بیشتر بزنیم صدای قوی تر خواهیم داشت. بنابراین ما در موسیقی، همه ی نت ها را به یک شدت اجرا نمی کنیم. یکی از مشخصات نوازنده ی خوب، رعایت کردن شدت در اجرای نت هاست. نوازنده ی حرفه ای به تمام این نکات دقت میکند و براساس قطعه ی مورد نظر و یا سلیقه و حس خود نت ها را محکمتر یا ضعیف تر مینوازد.

۴: شیوش یا همان طنین و رنگ:

مسلما هر صدایی که میشنویم رنگ صدای خاص خود را دارد. مثلا صدای هر انسان یا حیوان با صدای دیگر انسان یا حیوان، متفاوت است. یک شخص صدای بم تر یکی زیر تر، آن یکی صدای ملایم تر دارد. در ساز ها نیز به همین صورت است. رنگ صدای کمانچه با گیتار یا سنتور یا مثلا تنبک با کاخن متفاوت است. در نت نویسی و کتابهای تئوری موسیقی، اشاره ای به علائم رنگ یا طنین صدا نشده است. بنابراین علامتی ندارد.

 

حامل:

موسیقی یک زبان است و حروف الفبا دارد. ما در مقالات قبلی به شکل کامل توضیح دادیم و پیشنهاد میکنم اگر مقالات ما را نخوانده اید حتما در بخش های قبل تر مقالات را بخوانید.

آموزش تئوری موسیقی پایه – بخش اول

آموزش تنبک (تئوری تنبک – بخش دوم) موسسه آموزش مجازی dordo

آموزش تئوری موسیقی پایه بخش سوم

آموزش تئوری موسیقی (بخش چهارم) موسسه آموزش مجازی dordo

آموزش تئوری موسیقی (بخش پنجم) موسسه آموزش مجازی dordo

برای آنکه بتوانیم موسیقی و نت های موسیقی را به شکل نوشتاری تبدیل کنیم و  در واقع بتوانیم بین موزیسین ها و خواننده ها یک همبستگی و یک زبان قابل فهم ایجاد کنیم لازم است که یک زبان نوشتاری در موسیقی ایجاد کنیم. برای اینکار ما به خطوط حامل نیاز مندیم. حامل در ساده ترین کاربرد خود عبارت است از پنج خط موازی با فاصله های مساوی. حامل پنج خطی است که دارای یازده محل برای جای گیری نت های موسیقی.

آموزش گیتار آموزش تنبک آموزش دف آموزش بیت باکس

آموزش گیتار آموزش تنبک آموزش دف آموزش بیت باکس

 

کلید:

کلید برای شناختن نام نت ها اسفاده میشود و بقیه نت ها از روی آن کلید جایگذاری میشوند. ما در موسیقی سه کلید رایج داریم.

۱: کلید سل

۲: کلید فا

۳: کلید دو

کلید سل:

هرگاه در سمت چپ خط حامل کلید سل داشته باشیم به این معناست که نت روی خط دوم حامل سل نامگذاری میشود. یعنی بقیه نت ها بر اساس آن جایگذاری میشوند.

آموزش گیتار آموزش تنبک آموزش دف آموزش بیت باکس

کلید فا:

روی خط چهارم قرار میگیرد و بنابراین نتی که روی خط چهارم باشد فا نامگذاری میشود و بقیه نت ها بر اساس این خط جایگذاری میشوند. از این کلید در ساز پیانو استفاده میشود.

آموزش گیتار آموزش تنبک آموزش دف آموزش بیت باکس

آموزش گیتار آموزش تنبک آموزش دف آموزش بیت باکس

کلید دو:

بر روی خط سوم قرار میگیرد و بنابراین نتی که روی خط سوم است، در این صورت دو نامگذاری میشود و بقیه نت ها براساس این خط جایگذاری میشوند.

آموزش گیتار آموزش تنبک آموزش دف آموزش بیت باکس

آموزش گیتار آموزش تنبک آموزش دف آموزش بیت باکس

گرد آوری: علی عارف نیا

 

بازگشت به لیست مقالات:

مقالات

بازگشت به صفحه ی خرید پکیج های آموزشی:

پکیج های آموزشی موسسه

بازگشت به صفحه ی آموزش رایگان:

صفحه ی آموزش رایگان

خب دوستان عزیز این مقاله هم به پایان رسید. ما سعی داریم زود به زود براتون مقاله بنویسیم. امیدواریم از کار ما رضایت داشته باشید.

بنده همچنین پیشنهاد میکنم اگر تمایل دارید که به صورت مجازی، گیتار رو آموزش ببینید، کافیه از پکیج آموزش گیتار ما که شامل ۲۶ جلسه فیلم آموزشی هست و شامل دوازده ساعت فیلم آموزشیه که خیلی کامل اومدیم از صفر صفر تدریس کردیم.

اگر تمایل دارید به صورت مجازی آموزش ببینید پیشنهاد میکنم پکیج آموزشی مارو هرگز از دست ندید. هر چیزی که فکرشو بکنید تو این پکیج آموزشی تدریس شده. جلسه اول هم رایگان گذاشتیم که دوستان ببینن و در صورت رضایت از تدریس پکیج رو از سایت ما خریداری و دانلود کنن.

لینک جلسه اول آموزش گیتار پاپ رو این پایین براتون میذاریم که اگه خواستین تماشا کنید. جلسه اول ۳۵ دقیقه هست.

ارادتمند شما علی عارف نیا.

آموزش گیتار پاپ (جلسه اول رایگان)

 

برچسب :
دُردو

مطالب مرتبط

1 دیدگاه برای تئوری موسیقی (مشخصات صوت از نظر موسیقایی) موسسه DORDO

    Hasti :

    خیلی خوب بود. فقط از کجا بفهمیم کدوم کلید برای کدوم ساز مناسبه؟

      دُردو :

      سلام. وقت شما بخیر. هر سازی از یک گستره ی صوتی خاص خودش بهره مند هست مثلا گیتار از کلید سل استفاده میشه و یا پیانو از کلید سل و کلید فا. از اونجایی که گستره ی صوتی پیانو چه از لحاظ بمی و چه از لحاظ زیر بودن، بیشتر از گیتار هست، بنابراین از کلید فا که گستره صوتی بم رو در بر میگیره ( دست چپ پیانو ) استفاده میکنه و دست راست هم که گستره ی صوتی زیر تر رو در برمیگیره از کلید سل استفاده میشه. باقی کلید ها هم بسته به گستره صوتی هر ساز استفاده میشن. شما باید بدونید چه سازی کار میکنید و به نسبت کابرد، کلید ها رو یاد بگیرید.

نظر: