گیتار آکوستیک از چه نوع چوب هایی ساخته می شود؟

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

موضوع مقاله:

جنس چوب مورد استفاده در گیتار آکوستیک

گرد آوری: علی عارف نیا

موسسه آموزش مجازی DORDO


در مورد نوع چوبی که در ساخت گیتار آکوستیک مورد استفاده قرار میگیرد ، مهمترین نکته بدنه این نوع گیتار است، که به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود.

1: قسمت بالای گیتار یا همان تاپ

2: پشت و اطراف به شکل معمول، با هم در نظر گرفته می شوند به این دلیل که در اکثر موارد از یک جنس می باشند و تفاوتی معمولا باهم ندارند.

پیدایش صدای گیتار بستگی به جنس چوب استفاده شده در آن است. البته صد در صد به نوع نوازندگی نوازنده هم بستگی دارد، ولی در اینجا منظور ما در ساخت گیتار میباشد. اگر شما یک نوازنده ی تازه کار یا مبتدی در نواختن هستید، برای شما میتواند قابل تعجب باشد که صدای گیتار آکوستیک و تن صدای خاصش بستگی به نوع چوب به کار رفته در ساز دارد.

هرچقدر که مهارت بیشتری کسب کنید، بیشتر متوجه این موضوع می شوید.


چوب های سالید با چوب های لمینت چه تفاوتی دارند؟

تفاوت چوب سالید با چوب لمینت     

چوب سالید منظور همان چوب یک تکه است و چوب لمینت منظور چوبی است که چند تکه می باشد. در ساز های ارزان قیمت از چوب لمینت استفاده می شود و ارزان تر خواهد بود، ولی در ساز های گران قیمت از چوب یک تکه استفاده می شود.
پس یک گیتار معمولی در پشت و جلو و کناره ها، از چوب های لمینت که چند تکه و لایه لایه هستند ساخته می شود.

معمولا چوب های سالید در واقع یک ورق محکم و سخت هستند که باعث میشوند صدای گیتار، یک صدای پر طنین باشد و همین باعث پیش گرفتن این مدل ساز ها از سازهای لمینت می شود.

همچنین میتوان گفت که کار با چوب های سالید بسیار سخت تر می باشد چون معمولا جنس سختی دارند. خصوصا چوب صنوبر که به مرور زمان، کیفیت صدای قابل توجهی هم خواهد داشت. اما چوب های لمینت معمولا پس از مدتی از کیفیتشان کاسته می شود و خب میتوان گفت که این چوب ها ارزان تر نیز می باشند.


انواع چوب های مورد استفاده در ساخت گیتار آکوستیک:

چوب صنوبر از پر طرفدار ترین چوبها برای استفاده در ساخت گیتار های حرفه ای می باشد و معمولا کم رنگ است.

علت این محبوبیت بخاطر داشتن تن صدای همه گیر و مرغوب آن است. صنوبر هربار که در ساخت ساز ها مورد استفاده قرار گرفته، کیفیت خود را داشته است و در این مورد هیچ شکی در آن نیست.

گیتار ساخته شده از چوب صنوبر


مشخصه های چوب صنوبر در ساخت گیتار اکوستیک:

چوب صنوبر دارای طرح و حجم خیلی مناسب به جهت بوت شدن است. صنوبر گونه ای رایج از چوب است، که باعث افزایش اعتبار مواد تشکیل دهنده گیتار می شود.


صنوبر سیتکا:

صنوبر سیتکا از معروف ترین و پر طرفدار ترین نوع صنوبر، با رگه های مختلف مانند: پنجه خرس که باعث زیباتر شدن هر چه بیشتر می شود. سیتکا با هارمونیک های اساسی مشخص میشود.


سرو: (SEDAR)

سرو میتواند دومین نوع پر طرفدار از انواع چوب صنوبر باشد که برای گیتار های حرفه ای استفاده میشود و از مشخصه های مهم چوب سرو می توان به رنگ خاص آن اشاره کرد، رنگی که قهوه ای مایل به قرمز است.

گیتار ساخته شده از چوب سدار یا سرو


تفاوت چوب های صنوبر و سرو در گیتار اکوستیک

در تفاوت چوب های سرو و صنوبر گیتار آکوستیک ، سرو تراکم بسیار کمتری دارد. این امر باعث ساکت تر، روشن تر و ماندگاری کمتر به نسبت صنوبر می شود. اما نکته مهم این است که سرو بسیار گرمتر بوده و نیاز به زمان کمتری برای رسیدن به پتانسیل کامل تونال خود دارد.

در نتیجه، سرو یک انتخاب محبوب در بین نوازندگانی با انگشتان سبک است.


ماهون یا ماهوگانی (MAHOGANY)

ماهون یک نوع چوب متراکم، دارای رنگی تیره، و رگه های نزدیک بهم است. به طور کلی از لحاظ تن، بسیار گرمتر، تاریکتر نسبت به سرو و صنوبر است. اگر چه معمولا به عنوان تزئینی برای پشت و کناره های کاسه گیتار استفاده می شود، ماهون گاهی بعنوان ماده اصلی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

گیتار ساخته شده از چوب ماهوگانی یا ماهونی


تفاوت چوب ماهوگانی در صدای گیتار:

بعنوان ماده ای برای پشت و کناره های گیتار، چوب ماهون می تواند محکم و همراه با طرح ریزی فوق العاده، گرم، اما با تعریف و یک کاراکتر چوبی باشد.ترکیبی از صنوبر و ماهون یکی از محبوبترین ترکیب ها برای ساخت گیتار های حرفه ای است،

زیرا تنی را ایجاد می کند که بسیار متعادل، اما تطبیق پذیر است و خود را با اکثر سبک های موسیقی همراه  و همسان می کند.


تاثیر چوب افرا در صدای گیتار:

گرچه افرا (MAPLE) از محبوبیت کمتری به عنوان یک چوب برای ساخت ساز دارد، با این وجود افرا در برخی از محبوب ترین گیتار های صوتی که تا کنون ساخته شده است (بعنوان مثال Gibson J-200) بکار گرفته شده است.

یکی از سخت ترین و متراکم ترین گونه های چوب های مخصوص ساز بوده، افرا در کنار طرح بسیار زیبا و عالی و تعریف عالی از نت، صدای بسیار واضح و خوبی تولید می کند.

گیتار ساخته شده از چوب افرا

 

همه گیتار های آکوستیک از جنس افرا، و حرفه ای ترین گیتار ها از جنس افرا معمولا نیستند، اما در پشت و کناره های گیتار، معمولا از چوب افرا بسیار استفاده می شود، و غالبا توان های بالا و رنج متوسط را به گیتار اضافه می کند.


چوب بلسا بنفش (BALSA)

به عنوان یکی از گرانترین گونه های چوب ساخت ساز شناخته می شود، چوب بلسا بنفش حرف برای گفتن بسیار دارد. با این حال، با تن گرم و صاف همراه با هارمونی های فرعی پیچیده ی بسیار جذاب و گیرا می باشد.

به لحاظ ظاهری، چوب بلسا بنفش معمولا قهوه ای تیره، شکلاتی، همراه با رگه های باریک است و به طور کلی  برای پشت و کناره های بدنه گیتار استفاده می شود.

گیتار ساخته شده از چوب بلسا بنفش


باز گشت به صفحه ی اصلی سایت:

صفحه اصلی سایت

باز گشت به کل مقالات سایت:
لینک تمامی مقالات سایت

تمامی پکیج های آموزشی سایت DORDO:
لینک تمامی پکیج های آموزشی ما

باز گشت به صفحه اصلی گوگل:
لینگ بازگشت به گوگل

آموزش رایگان:
لینک آموزش های رایگان موسسه DORDO

پیج اینستاگرام موسسه DORDO:
لینک پیج اینستاگرام ما


(توجه توجه):

دوستان عزیزی که قصد دارند به صورت فیلم های آموزشی با کیفیت و طبقه بندی شده، به صورت صفر، گیتار سبک پاپ رو آموزش ببینند میتونن از پکیج آموزش گیتار پاپ ما استفاده کنند. این پکیج از صفر صفر توسط شخص بنده علی عارف نیا، مدت چهارساله داره به هنرجویان عزیز ارائه میشه.

در طول این چهارسال، این پکیج توسط بیش از 800 هنرچو خریداری و تایید شده. جلسه اولش هم رایگانه. از لینک پایین میتونید جلسه اول رو رایگان تماشا کنید و در صورت رضایت از تدریس، میتونید کل پکیج رو از سایت ما خریداری و دانلود کنید. همچنین امکان پست به صورت DVD هم موجوده.

تماس با ما جهت مشاوره بیشتر:

09387455448

09919264202


لینک جلسه اول آموزش گیتار سبک پاپ موسسه DORDO:

https://dordo.ir/product/%d9%be%da%a9%db%8c%d8%ac-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%da%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d9%be%d8%a7%d9%be-%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%a7%d9%88%d9%84-%d8%b1%d8%a7%db%8c%da%af%d8%a7%d9%86-%d9%85/

جستجو کنید ...

نظرات کاربران



  • مسعود

    خسته نباشید میگم خدمت همه اساتید و هنرمندان سایت دردو
    میدونم همتون زحمت کشیدید و وقت گذاشتید ولی بنظرتون یکم گرون نیست ؟
    آخه کسایی هستند که واقعا در این حد توان مالی ندارن..
    اگر بتونید تخفیفی اعمال کنید یا کمی قیمت رو کاهش بدید مطمئنا تقاضا برای خرید دوره بیشتر میشه ..
    من خودم واقعا تا موقعی که قیمت رو دیدم مصمم بودم بخرم ولی …

    • adminjavadمدیریت

      سلام وقت شما بخیر. قیمت پکیج فقط سلفژ ما تقریبا نصف سایت های مشابه هست و تایم تدریس در فیلمها، دو برابر سایت های دیگه هست. سایت های مشابه جزوه به شکل pdf ندارند. همچنین فایل صوتی هم ندارند. برای اینکه شامل تخفیف بشید میتونید پکیج خوانندگی رو انتخاب کنید، که علاوه بر سلفژ، صداسازی هم تدریس شده. جمعا در پکیج خوانندگی 31 ساعت فیلم، 222 فایل صوتی، حل بیش از 310 تمرین مثال و تست و همچنین دارای 130 صفحه جزوه به شکل pdf هست. قیمتش برای شما به صرفه تر خواهد بود.
      لینک پکیج آموزش خوانندگی (سلفژ و صداسازی):
      پکیج آموزش خوانندگی

      در صورت هرگونه سوال میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید:
      09387455448 عارف نیا
      09378957738 علیزاده

قوانین ثبت دیدگاه

  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • جهت ثبت بازخورد ابتدا محصول را خریداری نمایید.

یک دیدگاه اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط



بازگشت
تماس 1
تماس 2
واتساپ 1
واتساپ 2
تلگرام 1
تلگرام 2