زندگینامه سباستیان باخ (بخش دوم- از وایمار تا کوتن)

خواندن این مطلب

8 دقیقه

زمان میبرد!

به نام خدا

دوستانی که بخش اول را نخوانده اند میتوانند از لینک زیر، بخش اول زندگینامه سباستیان باخ را بخواانند. (کلیک کنید)

زندگینامه سباستیان باخ (بخش دوم)- زندگی او از وایمار تا کوتن

گرد آوری: موسسه dordo

سباستیان باخ
سباستیان باخ

زندگی سباستیان باخ در وايمار، سالهاي 1708 تا 1717:

سباستیان باخ به عنوان نوازنده ي ارگ دربار و نوازنده ي موسيقي مجلسي در دستگاه « دوك ويلهلم ارنست » به وايمار رفت. مسئوليت اصليش نواختن ارگ در عبادتگاه قصر بود، با سازي كوچك كه در جائي غير معمول قرارداده شده بود، سازي كه بعدها دوري از آن در مولهاوزن سبب افسوس او شد. روي اين ارگ شاهكارهائي براي نخستين بار نواخته شد كه آفرينش آن ها سال هاي حضور باخ را در وايمار به دوره اي پر اهميت در تاريخ موسيقي ارگ بدل كرد، آثاري چون پاساكاليا، فوگ در دومينور، بيشتر پرلودها و فوگ ها، توكاتاها و قطعاتي ديگر.

در همين سال ها بود كه باخ در ساكسوني و دورتر به شهرت رسيد. در سال 1713 باخ به مقام رهبري اركستر ارتقاء يافت و در سال 1714 يك انگشتر الماس از فردريك اول كه از سوئد به آن ديار آمده بود، دريافت كرد. در اوائل سال 1716 همراه استاد خود براي ديدار دوك « كريستيان » به منطقه «زاكسه ـ وايسنفلز » رفت و يك كانتات مذهبي روي متن « سالوموفرانك » اجرا كرد .

در پائيز سال 1717 نوازنده ي ارگ لويي پانزدهم به نام « ژان لويي مارشان» به « درسدن» سفر كرد. باخ براي يك مبارزه به آنجا دعوت شد. طبق روايات مختلف باخ پذيرفته بود كه هرچه نوازنده ي فرانسوي به او پيشنهاد كند في البداهه بنوازد به شرط آنكه طرف نيز حاضر به چنين كاري باشد. باخ در ساعت مقرر به محل سكونت « كنت فلمينگ » رفت ولي مارشان كه شكست را نزديك مي ديد شهر را ترك گفته بود.

در اواخر سال 1717 باخ كه از رفتار فئودال مآب دوك ويلهلم به تنگ آمده بود، تقاضاي مرخصي از دستگاه او را كرد. با اين تقاضا موافقت نشد و در 6 نوامبر 1717 دوك به سبب ناخوشايند بودن تقاضاي باخ دستور دستگير كردن او را داد. اما باخ در 10 دسامبر همان سال موفق شد از دوك اجازه ي آزادي خود را بگيرد و به « كوتن » برود.

زندگی باخ  در كوتن ، سالهاي 1717 تا 1723

همچنان كه وايمار به خاطر آهنگهايي كه  سباستیان باخ در آنجا براي ارگ ساخت معروف است ولايپزيك به خاطر اوراتوريوها، پاسيون ها، مس ها و كانتات ها كوتن نيز به خاطر ساخته هاس مجلسي سباستیان باخ معروف است.  سباستیان باخ در اينجا رهبر اركستر دربار فردريك، كه بعدها به عنوان فردريك كبير شناخته شد، بود. خود پرنس نيز در اين اركستر مي نواخت. از ساخته هاي اين دوران كنسرتوهايي را مي توان شمرد كه در مارس سال 1721 به دوك « كريستيان لودويگ » از منطقه ي « براندنبورگ » هديه شد، نيز سويت هايي براي اركستر، كنسرتوهاي ويولن، سونات هايي براي ويلون، ويولنسل، فلوت و ويولا داگامبا.

اركستر مجموعه يي بود از سازهاي زهي، ابوا، باسون، كر، ترومپت و طبل. همانند « هندل »، باخ نيز درگير شرايط زمان خود و عدم امكان استفاده ي كامل از امكانات سازهاي خود و عدم امكان استفاده ي كامل از امكانات سازهاي خود بود. به اين ترتيب او سهم زيادي در حل مشكلات اركستراسيون جديد نداشت. با وجود اين، تأثير تجربيات دوران زندگي در كوتن بر گسترش هنري او، به سادگي فراموش شدني نيست. در واقع اين دوران بود كه او را براي آفرينش آثار مشخص و بارزي كه در لايپزيك نوشته شد، آماده كرد.

گرچه سال هاي اقامت  سباستیان باخ در كوتن، با يك واقعه ي ناگوار همراه بود، ولي اين ايام يكي از آرامش بخش ترين دوره هاي كار حرفه اي او به شمار مي رود. در نوامبر سال 1718 شاهزاده فردريك مسئوليت پدر خواندگي كوچكترين فرزند باخ را كه حاصل نخستين ازدواج او بود پذيرفت و باخ نيز « سرنادا » را به مناسبت روز تولد شاهزاده به او هديه كرد.

در سال 1726 نخستين كار باخ كه بعد از مولهاوزن به انتشار درآمد، نيز هديه ي او بود به فرزند شيرخوار شاهزاده، ساخته شد. شاهزاده در نوامبر سال 1728 از جهان رفت و باخ در ماه مارس سال بعد در كوتن اثري به اجرا درآورد كه بنا به گفته ي « فوركل» وقايع نگار « يك كانتات براي مراسم دفن بود كه در آن از دو گروه هم آواز به شكل درخشاني بهره گرفته شده بود. »

در همان دوران باخ به عرضه ي قدرت خود به عنوان يك نوازنده ي ارگ ادامه مي داد. در پائيز سال 1719 او در « هاله » به جستجوي هندل پرداخت در حالي كه هندل به انگلستان بازگشته بود. اين دو هيچ گاه يكديگر را ملاقات نكردند. دعوت هندل از باخ در سفر بعدي خود به « هاله » با بيماري سباستیان باخ روبرو شد و هندل نيز نتوانست دعوت باخ را به لايپزيك بپذيرد.

باخ با مرگ همسرش در سال 1720 كوتن را به سوي هامبورگ ترك كرد. در آنجا روي ملودي « آبشارهاي بابل »، يك اجرا به شيوه ي بديهه سازي انجام داد كه با استقبال و تحسين فراوان روبرو شد. گرچه سمت نوازنده ي ارگ در كليساي ياكوبي در هامبورگ خالي بود ولي اين سمت به نوازنده ي ديگري داد شد و باخ را ديگر بار روانه ي كوتن كرد. در سال 1721 باخ بر اثر ازدواج حامي خود با يك دوشيزه درباري كه رغبتي به موسيقي نداشت،

بطور جدي به ترك كوتن مصمم شد. اين تصميم با ازدواج آهنگساز با دختري جوان به نام « آنا ماگدالنا ويلكن » كه اجباراً مي بايست فرزندان خردسال  سباستیان باخ را سرپرستي كند، نيز عدم امكان آموزش بچه ها در مدارس « لوتري » كه در كوتن وجود نداشت، قوت گرفت. عليرغم اينكه پذيرفتن سمت نوازندگي در كليسا و اجراي آوازهاي مذهبي بعد از داشتن مقام رهبري اركستر زياد خوشايند نبود، تقاضاي باخ از «گئورگ اردمان» براي كار در لايپزيگ با استقبال روبرو شد.

براي اشغال سمت نوازندگي در مدرسه ي مذهبي توماس در لايپزيگ بي درنگ شش نفر نامزد شدند كه شوراي موسيقي مدرسه به اتفاق آرا، «تلمان» را ، كه در لايپزيك شناخته شده بود، انتخاب كرد. از آنجا كه او اين فرصت را نپذيرفت شورا به دنبال «كريستوف گراپنر » رفت كه در آن ايام رهبري اركستر شهر « دارمشتات » را بر عهده داشت. به علت درگيري گراپنر با تشريفات ترك مسئوليت در دارمشتات و خالي ماندن سمت، باخ توانست با شركت در مراسم آزمايش شورا و اجراي يك كانتات مذهبي به عنوان يكي از نامزدها در نظر گرفته شود.

با اعلام خودداري گراپنر از پذيرش اين سمت،  سباستیان باخ رسماً در 9 آوريل سال 1723 برا اين شغل برگزيده شد مشروط بر اينكه موسيقي او جنبه ي نمايشي نداشته باشد. باخ با پذيرفتن كليه ي شرايط و محدوديت ها، داشتن زندگي بي سر وصدا، خودداري از ترك شهر بدون اجازه ي مقامات مدرسه و اجراي آهنگ هايي خالي از هرگونه نوآوري و گرويدن به سلك « لوتري »، در اول ژوئن سال 1723 رسماً به مدرسه معرفي شد.

ادامه دارد…



دوستان و علاقه مندان به موسیقی که تمایل دارند به شکل آکادمیک و حرفه ای به یادگیری موسیقی بپردازند ولی به خاطر مسایل بهداشتی و بیماری کرونا نمی توانند به شکل حضوری در آموزشگاه های موسیقی به یادگیری ساز مورد علاقه شان بپردازند می توانند از پکیج های آموزشی ما استفاده نمایند.

در پکیج های آموزشی ما که به شکل فیلم های آموزشی ضبط شده وجود دارد، همه چیز از صفر تدریس شده است. یعنی در ابتدای یادگیری، نیازی به دانستن تئوری موسیقی یا نواختن ساز ندارید چراکه ما همه چیز را با جزییات فراوان تدریس کرده ایم. برای آشنایی شما با سبک تدریس هر مدرس و ساز کافیست جلسه اول تدریس هر پکیج را که رایگان است تماشاکنید و بعد تصمیم به خرید یا نخریدن کل پکیج کنید.

در زیر ما لیست تمام پکیج های آموزشی را قرار دادیم به همراه لینک جلسه اول هر ساز.



لیست پکیج های آموزشی موسسه dordo  همراه با جلسه اول هر پکیج:

جلسه اول آموزش تنبک و خرید این پکیج (کلیک کنید)

جلسه اول آموزش دف و خرید این پکیج (کلیک کنید)

جلسه اول آموزش گیتار پاپ و خرید این پکیج (کلیک کنید)

جلسه اول پکیج رفع اشکال گیتار پاپ و خرید این پکیج (کلیک کنید)

جلسات اول پکیج طلایی گیتار و رفع اشکال گیتار (تخفیف ویژه در صورت خرید هر دو، کلیک کنید)

جلسه اول آموزش کاخن و خرید این پکیج (کلیک کنید)

جلسه اول آموزش بیتباکس و خرید این پکیج (کلیک کنید)

جلسات اول پکیج طلایی تنبک و دف (تخفیف ویژه در صورت خرید هر دو، کلیک کنید)

آموزش سنتور و آموزش خوانندگی به زودی در سایت dordo


برای اطلاعات بیشتر راجع به پکیج و ارتباط با مدرس یا مشاوران ما میتوانید با ما تماس بگیرید:

09387455448

09378957738

آیدی های تلگرام ما:

dordo1@

dordo2@

پیج اینستاگرام موسسه dordo:

dordo_ir


لینک صفحه آپارات ما

لینک پیج اینستاگرام موسسه

لینک تمام پکیج های آموزشی سایت dordo

لینک صفحه اصلی گوگل

لینک مقالات سایت

لینک بازگشت به صفحه اصلی سایت

لینک آموزش های رایگان ما

جستجو کنید ...

نظرات کاربران



  • مسعود

    خسته نباشید میگم خدمت همه اساتید و هنرمندان سایت دردو
    میدونم همتون زحمت کشیدید و وقت گذاشتید ولی بنظرتون یکم گرون نیست ؟
    آخه کسایی هستند که واقعا در این حد توان مالی ندارن..
    اگر بتونید تخفیفی اعمال کنید یا کمی قیمت رو کاهش بدید مطمئنا تقاضا برای خرید دوره بیشتر میشه ..
    من خودم واقعا تا موقعی که قیمت رو دیدم مصمم بودم بخرم ولی …

    • adminjavadمدیریت

      سلام وقت شما بخیر. قیمت پکیج فقط سلفژ ما تقریبا نصف سایت های مشابه هست و تایم تدریس در فیلمها، دو برابر سایت های دیگه هست. سایت های مشابه جزوه به شکل pdf ندارند. همچنین فایل صوتی هم ندارند. برای اینکه شامل تخفیف بشید میتونید پکیج خوانندگی رو انتخاب کنید، که علاوه بر سلفژ، صداسازی هم تدریس شده. جمعا در پکیج خوانندگی 31 ساعت فیلم، 222 فایل صوتی، حل بیش از 310 تمرین مثال و تست و همچنین دارای 130 صفحه جزوه به شکل pdf هست. قیمتش برای شما به صرفه تر خواهد بود.
      لینک پکیج آموزش خوانندگی (سلفژ و صداسازی):
      پکیج آموزش خوانندگی

      در صورت هرگونه سوال میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید:
      09387455448 عارف نیا
      09378957738 علیزاده

قوانین ثبت دیدگاه

  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • جهت ثبت بازخورد ابتدا محصول را خریداری نمایید.

یک دیدگاه اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط



بازگشت
واتساپ
تلگرام
تماس