صدا یا صوت یک موج فیزیکی یا ارتعاشی مکانیکی است که انتشارش تنها در محیط مادی امکان پذیر است. یا به عبارت دیگر برای تعریف صدا چیست؟ بهتر است بگوییم صدا تغییرات فشار در یک محیط کشسان است. صدا نوعی انرژی است که این انرژی در اثر ارتعاشات مولکولهای محیطی بوجود می آید.
زمانی که یک شی در اثر حرکت خود به مولکول های محیطی که آن را احاطه کرده است ضربه وارد می نماید.
موسیقی امواج صوتی سازمان یافته است. موسیقی صدایی است که توسط افراد به طور منظم سازماندهی شده است. برای رقصیدن، گفتن یک داستان، برای اینکه افراد دیگر احساس خاصی داشته باشند یا فقط برای زیبایی صدا و یا سرگرم کننده بودن آن. در کل باید گفت موسیقی در سطوح مختلف سازماندهی شده است.
صدا هارا میتوان به ملودیها، هارمونیها، ریتمها، بافت ها و عبارات تقسیم کرد. ضرب ها، اندازهگیری ها، ضربات، و شکل همه کمک میکند تا موسیقی سازماندهی و قابل فهم شود.
اما اصلی ترین راه این است که موسیقی با تنظیم امواج صوتی واقعی خود به طوری که صداهای جالب و دلپذیر و خوب با هم ارائه شود، تنظیم شود. یک مجموعه ریتمیک، مجموعه ای از تصادفات کاملا خوب موسیقی است اما بسیاری از آلات موسیقی به طور خاص برای تولید امواج صحیح و با فواصل مساوی که ما به عنوان میدان های ویژه ” pitches ” گوش می دهیم طراحی شده است.
سقوط، رعد و برق و انفجارها با صدای بلند، کوتاه یا طولانی، انواعی از طول موجهای مختلف است.
این ها انواع اصواتی هستند که ما اغلب “سر و صدا” می نامیم، اما تا زمانی که تصادفی و ناهموار باشند. زمانیکه به شکل یک ریتم ” rhythm ” سازماندهی شوند، میتوانیم بگوییم موسیقی پدیدار میشود.
موسیقی صداها همه جا در اطراف ما حضور دارند، از صدای آواز پرندگان گرفته تا صدای برخورد امواج به ساحل و صدای بوق خودروهای در حال رفت و آمد. اما گاهی، صداها به طور هدفمند و برای ایجاد جو و یا بیان اندیشه ها و احساسات کنار یکدیگر قرارداده میشوند. اینگونه صداهای سازماندهی شده موسیقی نام دارند.
موسیقی مجموعه ای از صدا یا صداهای هماهنگ است. ساخت موسیقی فرآیند نظم بخشیدن به صداها و تن صداها است،
که غالبا با ترکیب آنها یک اثر متحد ایجاد میشود.
صداسازی به مفهوم کلی یعنی علمی که آگاهی شما را نسبت به بدنتان بعنوان یک ساز نشانه می گیرد. به زبان ساده تر، به این مساله اشاره دارد که چطور بتوانیم از امکانات صوتی بدنمان بطور صحیح و طبیعی استفاده کنیم و چطور این امکانات میتوانند همزمان با توسعه ی آگاهیمان گسترش یابند.
صداسازی یعنی چطور با ساز شگفت انگیزی که در اختیار داریم رفتار کنیم و چطور می توانیم توانایی اجرایمان را بالا ببریم. همانطور که یک نوازنده پیانو برای بالا بردن توانایی اجرایش تلاش می کند تا استفاده از وزن دستانش را بعنوان یک مهارت برای جلوگیری از هرگونه تنش و انقباضی از روی انگشتانش کشف کند؛ یک خواننده نیز باید به همین منوال در جهت ارتقاء کنترل و رهایی صدای خود گام بردارد.
در حقیقت عوامل بسیار ظریفی باید رعایت شوند تا بتوانیم به تمامی محدودههای صوتیای که وجود دارد دسترسی پیدا کنیم. در این حالت میتوان در کمال آرامش به بالاترین رزونانسها دست پیدا کرد. در واقع چیزی که صداسازی به حساب میآید ارائه این تکنیکها است و بحثی غیر از این نیست؛ یعنی بیاموزیم که چطور می توانیم بدون اینکه خم و راست شویم و با چهرهای سیاه و کبود رگهای گردنمان بیرون زده باشد در اجرایمان به تمامی وسعت صوتی لازم با هر رنگ دلخواه دست پیدا کنیم.
علامتي است كه بوسيله آن صداهاي موسيقايي نوشته شده، سپس خوانده و اجرا مي شود.
براي بيان نت دو نظام وجود دارد:
Do Re Mi Fa Sol La Si
در موسیقی، تکنیکی آموزشی، برای آواز خوانی است که در آن هر نت میزان با سیلاب خاصی (بر اساس نت موسیقایی) که سلفژ نامیده میشود، خوانده میشوند. هفت سیلاب که عملاً استفاده میشوند عبارتاند از: دو، ر، می، فا، سل، لا، سی (یا تی). تعاریف متعددی برای آن وجود دارد، سلفژ را می توان خواندن یک سری نت ها به صورت پی در پی و پشت سر هم و با رعایت قوانین نت ها و سکوت ها و … معرفی کرد. پایهی یادگیری سلفژ دانستن ارزش زمانی هر نت است و در کنار این باید ارزش زمانی هر سکوت را نیز بدانیم.
به طور خلاصه، خواندن و نوشتن نتهای موسیقی را که اغلب با آموزش تئوریک همراه است سلفژ می گوییم. ۳ رکن اساسی را می توان در آن تفکیک نمود که عبارتند از: خواندن (نت خوانی) نوشتن (دیکته موسیقی) تئوری موسیقی که مفهوم سلفژ را میتوان به مورد اول نزدیکتر دانست. سلفژ از دروس مهم و همیشگی هنرستانها، دانشگاهها و کنسرواتورهای موسیقی دنیا میباشد و تمام نوازندگان، خوانندگان، آهنگسازان، تنظیم کنندگان موسیقی و رهبران ارکستر و تمام فعالان عرصه موسیقی باید تسلط کامل بر روی این درس داشته باشند.
سلفژ برای بالا بردن درک موسیقی و برای نوازندگان لازم است. اما باید درنظر داشت که شاید برخی مباحث تخصصی
در کلاس سلفژ برای تمام هنرجویان جذاب نباشد، لذا برحسب نیاز هنرجو، مباحث مورد نیاز تدریس می گردد. این دانش برای افراد زیر مفید خواهد بود:
آهنگسازها
هنرجویان آواز
هنرجویان سازهای کلاسیک بخصوص ویولن
تحریر عبارت است از صدایی آهنگین در اجرای آواز که با کمک ماهیچههای حنجره به سرعت قطع و وصل میشود. به تحریر چهچهه یا چهچه نیز گفته میشود و اجرای تحریر را تقلیدی از چهچه پرندگانی همچون بلبل دانستهاند.
تحریر صوتی است آهنگین که خواننده در زمان اجرای ان با کمک ماهیچههای حنجرهاش آن صوت را به سرعت قطع و وصل میکند. صدای تحریر در داخل حنجره (پایینتر از حلق) شکل میگیرد و حالت آن از نظر جنس و کیفیت صدا بر اساس تکنیک خواننده متفاوت است. تحریر معمولاً روی واکههای بلند (به خصوص «آ») اجرا میشود و اگر متن شعر آواز دارای چنین واژهای در محل اجرای تحریر نباشد، خواننده به دلخواه خود صدای «آ» یا «ها» یا «آی» یا مشابه آن را در زمان اجرای تحریر اضافه میکند.
در بیان تعاریف مختلف برای شروع کار تا همینجا بسنده میکنیم و مابقی تعاریف مورد نیاز را گامبهگام
و در جای مورد نیاز خود در پکیج آموزشی و ادامه جزوه بیان مینماییم.
تهیه و تنظیم: مهدی علیزاده
نوشته شده توسط: تیم Dordo
علاقه مندان به خوانندگی ، آواز، سلفژ و صداسازی می توانند از پکیج آموزش خوانندگی ما که شامل 31 ساعت فیلم می باشد،
استفاده نمایند. ما دو بخش سلفژ و صداسازی را به شکل کامل توضیح دادیم، علاوه بر فیلمها، پکیج خوانندگی ما دارای 222 فایل صوتی
برای تمرینات سلفژ و صداسازی می باشد، دارای 130 صفحه جزوه ی آموزشی که نیاز به خرید کتاب یست. هم چنین در این پکیج،
310 تمرین، مثال و تست بررسی و توضیح داده شده است. در این پکیج، انواع تحریر های غربی و شرقی، ویبره، تمرینات صداسازی و سلفژ و آموزش خوانندگی پاپ، راک، آر اند بی آموزش داده شده است.
https://dordo.ir/product/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%b3%d9%84%d9%81%da%98-%d9%88-%d8%b5%d8%af%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c/
https://dordo.ir/product/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d9%88-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%da%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d9%be%d8%a7%d9%be-%d9%be%da%a9%db%8c%d8%ac/
قوانین ثبت دیدگاه