ضرب در موسیقی، مفاهیم اولیه تئوری موسیقی برای گیتار و سایر ساز های ملودیک

ضرب در موسیقی، مفاهیم اولیه تئوری موسیقی برای گیتار و سایر ساز های ملودیک

مفهوم ضرب در موسیقی، مفاهیم موسیقی (تئوری موسیقی برای ساز گیتار و سایر ساز های ملودیک و… )

گردآوری : موسسه dordo


همراهی در موسیقی (accompaniment):

آموزش گام به گام گیتار پاپ به صورت تصویری، ۱۸ ساعت فیلم (کلیک کنید)

تمام قسمت هایی از موسیقی است که وقتی یک ساز مانند گیتار  یا خواننده در حال اجرای ملودی است، سایر ساز ها اجرا می کنند.


ملودی در موسیقی (melody):

آموزش تصویری سنتور از مبتدی تا پیشرفته، ۲۰ ساعت فیلم سنتور (کلیک کنید)

اگر ساده نگاه کنیم به هنگام شنیدن یک آهنگ آن چیزی که در ذهن یک فرد معمولی به خاطر می ماند و می تواند آنرا زمزمه کند، ملودی نامیده می شود. ملودی در واقع حرکت افقی نت ها در طول زمان است. تشخیص ملودی آسان تر از تعریف آن است. با این همه، ملودی سرشتی ویژه دارد و حضور آن در موسیقی تمام دوران ها و ملت ها دیده می شود.

ملودی زنجیره ای از صداهای جداگانه و پیاپی است که در مجموع کلیتی در خور تشخیص را می سازند  ملودی آغاز شده، پیش می رود و پایان می یابد و دارای جهت ، شکل و پیوستگی است. حرکت بالارونده و پایین رونده صداهای زیر و بم ملودی، حسی از تنش و آسودگی انتظار رسیدن را در بر دارد و این همان منحنی یا خط ملودیک است.

حرکت ملودی با فاصله های کوچک که فاصله پیوسته (step) نامیده می شوند یا با فاصله هایی بزرگتر که فاصله گسسته (leap) نام دارند، صورت می گیرد. فاصله پیوسته، فاصله میان دو نت پیاپی در گام آشنای دو ماژور (دو، ر، می و…) است

(فاصله ی میان دو تا ر، ر تا می و…) فاصله ای که بزرگتر از فاصله پیوسته باشد به عنوان فاصله گسسته شناخته می شود.

برای نمونه: فاصله میان دو تا می.

بسیاری از ملودی ها از تکه های کوچکتری به نام (phrase) ساخته شده اند. این تکه ممکن است نت هایی با زیر و بم  و الگو های ریتمیک مشابه داشته باشند که این تشابه به یکپارچگی و انسجام ملودی کمک می کند. از سوی دیگر عبارت های متضاد می توانند سبب تنوع در سیر ملودی شوند. عبارت ها اغلب به صورت جفت های متقارن نمود می یابند که صداهایش حرکتی پایین رونده دارندف قسمتی از عبارت دوم میتواند تکرار عبارت اول بوده اما پایانی قاطع تر داشته باشد. پایانی که ملودی را به سرانجام  و سکون می رساند. چنین نقطه سکونی را در پایان یک عبارت، کادانس (cadence) یا فرود می نامند.


بداهه نوازی در موسیقی (improvisation):

آموزش گام به گام کاخن از مبتدی تا پیشرفته شامل ۸ ساعت فیلم کاخن (کلیک کنید)

به خلق ملودی در لحظه اجرا، بداهه نوازی می گویند.


تریاد (triad):

آموزش گام به گام تنبک در ۲۰ فیلم آموزشی از مبتدی تا متوسطه (کلیک کنید)

در موسیقی آکورد های مختلفی داریم، مانند چهار صدایی، پنج صدایی و… به ساده ترین نوع آکورد (دو صدایی) تریاد می گویند که اولین نت گام، نت پایه این آکورد نیز است.

ریتم:

جوهر حیاتی موسیقی، ریتم است. ریتم در عام ترین معنا، سیلان منظم موسیقی در زمان است. ریتم یک ملودی در حقیقت شخصیت آن است.


ضرب در موسیقی (beat):

آموزش گام به گام بیتباکس، شامل ۶ ساعت فیلم بیت باکس (کلیک کنید)

هنگام دست زدن و پا کوبیدن با موسیقی، به ضرب های آن واکنش نشان می دهید. ضرب در موسیقی، تپش منظم و تکرار شونده ای است که موسیقی را به واحد های برابر تقسیم می کند. ضرب ها در موسیقی پس زمینه ای را می سازند که آهنگساز نت هایی با کشش های زمانی گوناگون را بر آن قرار می دهد. ضرب ها واحد های زمانی بنیادی هستند که کشش تمام نت ها بر مبنای آن ها سنجیده می شود. نت ها از نظر زمانی می توانند به اندازه بخشی از نصف یک ضرب، یک ضرب کامل یا بیش از یک ضرب تداوم یابند. ضرب ها در موسیقی را می توان با نشانه هایی متوالی و منظم بر محور زمان نشان داد. به شکل زیر دقت کنید:

آموزش گیتار آموزش تنبک آموزش دف آموزش بیت باکس
ضرب در موسیقی

وزن در موسیقی (meter):

آموزش گام به گام دف مقدماتی (کلیک کنید)

هنگامی که یک نغمه یا ملودی را می خوانیم، برخی ضربه ها قوی تر و یاموکد تر ادا می شوند. در موسیقی الگویی تکرار شونده را می یابیم که از یک ضرب قوی و سپس از یک یا چند ضرب ضعیفتر تشکیل شده است.

سازمان ضرب ها را در قالب گره هایی منظم وزن می نامند. چنین گروهی که تعداد ثابتی از ضرب ها را در خود جای داده است، میزان نامیده می شود. بسته به تعداد ضرب های هر میزان، چندین نوع وزن وجود دارد.

وقتی یک میزان دارای دو ضرب باشد، وزن آن دو ضربی است. این وزن به صورت ۲-۱ ، ۲-۱ ، ۲-۱ و… شمرده شده و در آن ضرب های اول موکد تر هستند. الگویی که دارای سه ضرب در هر میزان است، به عنوان وزن سه ضربی  شناخته شده و به این ترتیب شمرده می شود: ۳-۲-۱، ۳-۲-۱ و…

نکته: تمام ریتم های والس وزن سه تایی دارند.

یک الگوی مهم دیگر، وزن چهار تایی در موسیقی است که هر میزان آن چهار ضرب را در خود جای می دهد. در این وزن نیز ضرب پایین قوی ترین ضرب است اما ضرب موکد دیگری هم وجود دارد که ضرب سوم است. ضرب سوم از ضرب های دوم و چهارم قوی تر است.

و از ضرب  اول ضعیفتر است: ۴-۳-۲-۱، ۴-۳-۲-۱ و…

وزن شش تایی شامل شش ضربه ی به نسبت کوتاه و سریع در هر میزان از موسیقی مربوطه است. ضرب اول (ضرب پایین) قوی ترین ضرب و ضرب چهارم در میان دیگر ضرب ها موکد تر است: ۶-۵-۴-۳-۲-۱

با توجه به وزن هایی که در بالاتر توضیح دادیم، می توانیم وزن های دیگری هم از ترکیب این وزن ها بسازیم. مانند وزن پنج ضربی که از یک وزن دو ضربی + یک وزن سه ضربی به وجود می آید: ۲-۱-۳-۲-۱


 

برای اطلاعات بیشتر راجع به پکیج های آموزشی ما و ارتباط با مدرس یا مشاوران ما میتوانید با ما تماس بگیرید:

۰۹۳۸۷۴۵۵۴۴۸

۰۹۳۷۸۹۵۷۷۳۸

آیدی های تلگرام ما:

dordo1@

dordo2@

پیج اینستاگرام موسسه dordo:

dordo_ir


لینک صفحه آپارات ما

لینک پیج اینستاگرام موسسه

لینک تمام پکیج های آموزشی سایت dordo

لینک صفحه اصلی گوگل

لینک بازگشت به صفحه اصلی سایت

لینک آموزش های رایگان ما

adminjavad

مطالب مرتبط

دیدگاهها

نظر: