موسیقی متال و انواع آن (مکتب نئو کلاسیکال متال) بخش چهارم

خواندن این مطلب

10 دقیقه

زمان میبرد!

به نام خدا

 

موضوع: انواع موسیقی هوی متال و مکتب های مختلف متال، (بخش چهارم)

گردآوری: موسسه dordo

دوستانی که بخش اول، دوم و سوم این مقاله را مطالعه نکرده اند می توانند
با کلیک بر روی لینک های زیر، آن ها را مطالعه نموده و سپس وارد این بخش شوند.
لینک بخش اول موسیقی هوی متال (کلیک کنید)
لینک بخش دوم موسیقی هوی متال (کلیک کنید)
لینک بخش سوم موسیقی هوی متال (کلیک کنید)
موسیقی هوی متال
موسیقی هوی متال

نگاهی به تاریخ و نفوذ نئو-کلاسیکال متال

شکل گیری فرم ناب موسیقی نئو-کلاسیکال متال را در دههٔ ۸۰ میلادی می توانیم ببینیم. اگرچه که تأثیر این سبک را
در آثار آهنگسازان قدیمی تری مانند ریچی بلکمور، اولی جان روث و رندی رودز می توان دید. این سبک بیشتر در قطعاتی که
نوازندگان گیتار اجرا می کردند به چشم می خورد اگرچه که نوازندگان دیگر سازها هم از این سبک بی بهره نبودند مانند
نوازنده کیبورد ریک ویکمن. در اوایل دههٔ ۷۰ میلادی و از آغاز پیدایش راک، تکنیک های اجرا شده توسط گیتار الکتریک
به طور پیاپی پیشرفت می کردند ولی هنوز تکنیک ها برای اجرای ناب این سبک کافی نبودند.
بدون شک در دههٔ ۸۰ بود که این تکنیک ها از نظر فنی فوران کردند و رشد چشمگیری حاصل آمد. سبک نئو-کلاسیکال متال
به همان اندازهای که بخاطر فرم و قوانین موسیقی اش شهرت دارد برای تکنیک های پیشرفته اش هم مشهور است.
یکی از دلایل محبوبیت و گسترش این سبک را در وجود قطعات فوق العاده زیبای اجرا شده توسط گیتار می دانند و آن
هنگامی است که اکثر گیتاریست ها در این سبک از آثار جذاب و فوق العاده زیبای آهنگسازان دوره کلاسیک مانند
نیکول پاگانینی و فردریش شوپن استفاده می کردند. لقب سلطان و خالق سبک زیبای نئو-کلاسیکال متال را به
گیتاریست سوئدی، اینگوی مالمستین داده اند.
او در سال ۱۹۸۲ میلادی به دعوت مایک وارنی از شرکت شرپنل رکوردز به آمریکا مهاجرت کرد. مالمستین از دوران جوانی
تحت تأثیر موسیقی راک و کلاسیک بود. به طور قطع سال های طلایی نئو-کلاسیکال متال اواخر دههٔ ۸۰ میلادی بود.
زمانی که گیتاریست های بزرگی چون اینگوی مالمستین، پائول گیلبرت، جیسون بکر و مارتی فریدمن و دیوید چستین
توانستند با مایک وارنی و شرکت شرپنل رکوردز قرارداد ببندند. اکثر این آهنگسازان همان راهی را رفتند که توسط
اینگوی مالمستین در اوایل دههٔ ۸۰ پایه گذاری شده بود. به تازگی این سبک از طرف نوازندگان گیتاری که به اصطلاح
زیرزمینی فعالیت می کنند و چندان شهرتی ندارند مورد استقبال قرار گرفته است.
امروزه همچنین در تفاوت با سال های گذشته که نئو-کلاسیک متال در تسخیر نوازندگان سولیست بود،
گروه های زیادی در این سبک فعالیت می کنند از این دست می توان گروه ها و اشخاص بزرگی چون مایکل انجلو بتیو،
ترنس-سیبریان ارکسترا، استراتو واریوس، سیمفونی ایکس، جو استمپ و آداجیو را نام برد. در اجراهای همگانی این سبک،
قطعات کلاسیک رونویسی می شوند و سپس در فرم های راک و متال اجرا می شوند؛ و در آخر یک بار دیگر باید تأکید کنیم
که دوره های کلاسیک و باروک تأثیر شگفتی بر روی این سبک داشته و دارند و این به دلیل اصوات و تکنیک های خاص این
دوره هاست که در ترکیب با فرم های راک و متال آثار شگفتی را پدیدآورده است.


نیو متال (موسیقی متال)

زیر شاخه ای از موسیقی متال است که عناصر رپ ، هیپ  (Nu Metal) نیو متال هاپ،
فانک و گرانج با آن در آمیخته است. از موفق ترین گروه ها در این سبک می توان به گروه هایی
همچون کورن، لینکین پارک، بریکینگ بنجامین، دیستربد و تری دیز گریس اشاره کرد. مضامین
ترانه ها معمولاً عشق و مسائل گوناگون زندگی است و از لحاظ موسیقی و کاربرد آلات موسیقی
هم تفاوت های زیادی بین این سبک و سایر زیر شاخه های متال وجود دارد. به طور مثال نوازنده
درامز کمتر از تکنیک راید استفاده می کند و همچنین گیتاریست ها از سیم های با صدای بم به
مراتب بیشتر از سیم های با صدای زیر استفاده می کنند.
در این سبک از موسیقی متال مدت آهنگ ها اغلب سه چهار دقیقه اند در حالی که مثلاً در هوی متال
طول آهنگ ها به پانزده دقیقه نیز می رسد. بعضی گروه های راک و هوی متال مانند اونجد سونفولد
تأثیر زیادی از نیو متال پذیرفته اند.هنرمندان گروه های نیو متال نسبت به سایر هنرمندان حاضر
در صنعت موسیقی غرب عموماً افراد بی حاشیه تری هستند. این سبک از موسیقی به دلیل تمایز
و استقلال خود از دیگر موسیقی ها در بعضی اقشار مانند جوامع سیاه پوست و کشورهای
عربی از محبوبیت بالایی برخوردار نیست.


پاور متال (موسیقی متال)

یکی از زیر مجموعه های سبک موسیقی هوی متال است که از (Power metal) پاور متال هم درآمیزی متال سنتی
و ترش متال یا اسپید متال پدید آمده است و معمولاً حال و هوای سمفونیک دارد. پاور متال را به دو گونه متفاوت اما
مربوط به هم تقسیم می کنند: یکی را به آمریکای شمالی نسبت می دهند که تا حد زیادی در همان جا جلوه و نمایانگر شده
و این قسم با اصواتی سنگین، شبیه اسپید متال همراه شده است.
گونه دیگر را پایه ریزی شده در اروپا می دانند به خصوص آلمان، انگلستان و اسکاندیناوی که نقش ویژه ای داشته اند.
تفاوت این گونه با شکل آمریکای شمالی را در وجود اصوات ملودیک آرام تر و استفاده از ساز کیبورد در آن می دانند.


مشخصات موسیقایی (موسیقی متال)

امروزه پاور متال دارای تمپویی با سرعت بالا و هارمونی های ملودیک است. می توان گفت اصوات

در پاور متال ملایم شده اصوات موسیقایی سبک اسپیدمتال است به همین دلیل اسپید

متال را طلایه دار پاورمتال می نامند.


خوانندگان (موسیقی متال)

در پاور متال توجه ویژه ای به نحوه اجرای خواننده شده است، در این سبک خواننده اصواتی بسیار ملایم تر
و ظریف تر از اصوات درشتی که خواننده ها در سبک هایی چون دث متال و بلک متال اجرا می کنند را از خود
بروز می دهد. در دنباله میراث بزرگانی چون رونی جیمز دیو، بروس دیکینسون و راب هالفورد و دیگر خوانندگان
مشهور سبک هوی متال، خوانندگان پاور متال هم در «کوک اصوات بالا» می خوانند. صدای اکثر خوانندگان این
سبک در ردهٔ تنور است که توانایی اجرای نُت های بسیار بالا را دارند.
از میان آن ها می توان خوانندگان بزرگی چون تیمو کوتیپلتو از گروه استراتو وریوس، مایکل کیسکه خواننده سابق
گروه پرآوازه هلووین، اندی دریس خواننده فعلی گروه هلووین و رالف شفرز خواننده گروه پریمال فیر را نام برد.
البته در طول سوابق تاریخی سبک پاور متال ما به خوانندگانی چون مت بارلو از گروه آمریکایی آیسد ارث یا ماتیاس بلد
از گروه فالکونر یا یوآخیم بردن خواننده گروه ساباتون بر می خوریم که بر خلاف گروه های قبلی صدایی از Creator Failure
درشت و بم دارند گرچه در بعضی آهنگ های بخصوص مانند قطعه مت بارلو اجرایی متفاوت دارد آنچنان که ناخودآگاه
صدای راب هالفورد  Burnt Offerings آلبوم تداعی می شود.
خوانندگان پاور متالی همچون اندی دریس از هلووین، تیمو کوتیپلتو از استراتو واریوس و کای هانسن از گاما ری یا هانس کورش
ار بلایند گاردین معمولاً در هنگام ضبط قطعات در استودیو در چندین لایه اقدام به ضبط صدایشان می کنند.
به این کار استفاده از جلوهٔ کُرال (آوازخوانی گروهی) می گویند و این یادآور گروه راک انگلیسی کوئین است
که از این جلوه در کارهای خود استفاده می کردند.
البته ما در ژانرهای دیگر هوی متال نیز شاهد خوانندگانی هستیم که گاه صدایی شبیه به خوانندگان پاورمتال دارند
و به اصطلاح صدای آنها «کوک اصوات بالا» را دارد مانند جویی بلادونا از گروه آمریکایی ترش متال آنترکس.
با این اوصاف می توان نتیجه گرفت که خوانندگی با کوک صدای بالا منحصراً به خوانندگان گروه های پاورمتال
نمی شود ولو اینکه از این نوع خوانندگی بیشتر در سبک پاورمتال استفاده می شود.

موضوع اشعار (موسیقی متال)

مضمون اشعار در سبک پاور متال اگرچه که مانند خود متال از گوناگونی زیادی برخوردار است ولیکن

در این سبک اغلب از مضامینی همچون مضامین خیالی و افسانه وار (مانند: گروه های راپسودی آو فایر،

بلایند گاردین و فالکونر) استفاده می شود و همینطور مضمون برادری و پایبندی به تعهدات مضمونی است

که مورد استفاده بعضی گروه های پاور متالی چون استراتو واریوس، هلووین، گاما ری، همرفال و دراگن فورس قرار گرفته است.

همچنین موضوعات روان شناسان های چون تقلای درونی و احساسات نیز درونمایهٔ اشعار بعض دیگری

از گروه های پاورمتال شده است که از میان آنها می توان از پریمال فیر و نایت ویش نام برد. اما موضوعات

دیگری همچون مرگ و جنگ را می توان در آثار گروه هایی چون منووار، ساباتون و آیسد ارث یافت.

موضوعات ضد مذهبی و سیاسی که در متال رایج هستند در اینجا و در این سبک کمتر به چشم می خورند.


تنظیم آهنگ و سازبندی (موسیقی متال)

در پاورمتال گیتار الکتریک و گیتار باس ریف هایی با تمپوی بالا را می نوازند، ولی آکوردها در این سبک با سرعت پایین تری
تغییر می کنند با تمپویی منظم در هر میزان یا حتی آهسته تر. هرچند که وجود سولوهای فوق سریع و سخت در این سبک
تقریباً اجتناب ناپذیر جلوه می کند. تغییر آهسته آکوردها در پاورمتال همان مفهومی را در تعریف پاورمتال دارد که تغییر سریع آکوردها
در تعریف سبک ترش متال رایج دارد. معمولاً در این سبک استفاده به جا و مناسبی از آکوردهای ماژور می شود و این دقیقاً همانند
استفاده خوب از آکوردهای سری سیرکل است.
از گیتاریست های توانمند و صاحب سبک در پاور متال می توان کای هانسن از گاما ری، مایکل ویکاث از هلووین و تیمو تولکی از استراتو واریوس
را نام برد. تعدادی از نوازندگان درامز پاورمتال برای آنکه بتوانند نت های سیکسوله را با قدرت و دقت بیشتری بر سر هر ضرب بنوازند
معمولاً از پدال دوبل باس یا از دو عدد طبل باس استفاده می کنند. اصولاً این تکنیک در پاورمتال به نسبت سایر ژانرهای هوی متال
معمولتر است ولی مختص پاور متال نیست و در دیگر شاخه های موسیقی هوی متال هم کاربرد دارد.
این روش نوازندگی درامز توسط اینگو شویتنبرگ (نوازنده درام هلووین) کامل شد. روش و تکنیک او امروزه مورد استفاده بسیاری
از نوازنده های درامز دیگر قرار گرفته است . با این وجود در سبک پاور متال شاهد تعدادی نوازنده درامز هستیم که از شیوهٔ دیگری
به غیر از این شیوه استفاده می کنند. آنها از تکنیک مورد استفاده در سبک ترش متال یعنی استفاده سریعتر و انفجاری از دو طبل
باس که ۳ ضرب را به ۶ ضرب با زدن یک ضربهٔ اضافی تبدیل می کند استفاده می کنند.
از این دست نوازندگان می توان درامرهای آیسد ارث و بلایند گاردین را نام برد. روش غیرمعمول دیگری نام دارد. (blast beat)
هم در این سبک به چشم می خورد که ضرب انفجاری درامرهای دو گروه دراگون فورس و سلادور از این تکنیک استفاده می کنند.
ساز کیبورد هم معمولاً توسط گروههای پاورمتال در سازبندی آهنگها مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد.
این کار توسط جنز جانسون از گروه استراتو وَریوس همگانی شد، البته استفاده آنها از لهجه های ظریف به صداهای پر در ملودی
متغیر می نماید. بعضی از گروه های سمفونی پاورمتال مانند نایت ویش، راپسودی آو فایر یا فیری لند در ضبط و استفاده بیشتر
از عناصر موسیقی سمفونیک شهرت دارند. این گروه ها به جای نوازندهٔ کیبورد از ارکسترهای مجهز برای همراهی با موسیقیشان استفاده می کنند.

این مقاله ادامه دارد… 


موسیقی متال

آموزش موسیقی با فیلم های آموزشی موسسه dordo

دوستان عزیزی که علاقه مند هستند به شکل فیلم های آموزشی ، در منزل موسیقی را بیاموزند می توانند از فیلم های آموزشی ما استفاده نمایند.
لینک جلسه اول هر پکیج  را در زیر قرار دادیم با کلیک بر روی هر کدام میتوانید جلسه اول را بررسی کنید:

لیست پکیج های آموزشی موسسه dordo  همراه با جلسه اول هر پکیج:

جلسات اول پکیج طلایی گیتار و رفع اشکال گیتار (تخفیف ویژه در صورت خرید هر دو، کلیک کنید)
جلسه اول آموزش کاخن و خرید این پکیج (کلیک کنید)
جلسه اول آموزش بیتباکس و خرید این پکیج (کلیک کنید)
جلسات اول پکیج طلایی تنبک و دف (تخفیف ویژه در صورت خرید هر دو، کلیک کنید)
جلسه اول آموزش تنبک و خرید این پکیج (کلیک کنید)
جلسه اول آموزش دف و خرید این پکیج (کلیک کنید)
جلسه اول آموزش گیتار پاپ و خرید این پکیج (کلیک کنید)
جلسه اول پکیج رفع اشکال گیتار پاپ و خرید این پکیج (کلیک کنید)
آموزش سنتور و آموزش خوانندگی به زودی در سایت dordo

موسیقی هوی متال
برای اطلاعات بیشتر راجع به پکیج و ارتباط با مدرس یا مشاوران ما میتوانید با ما تماس بگیرید:
09387455448
09378957738
آیدی های تلگرام ما:
dordo1@
dordo2@
پیج اینستاگرام موسسه dordo:
dordo_ir

موسیقی هوی متال
لینک صفحه آپارات ما
لینک پیج اینستاگرام موسسه
لینک تمام پکیج های آموزشی سایت dordo
لینک صفحه اصلی گوگل
لینک مقالات سایت
لینک بازگشت به صفحه اصلی سایت
لینک آموزش های رایگان ما

جستجو کنید ...

نظرات کاربران



قوانین ثبت دیدگاه

  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • جهت ثبت بازخورد ابتدا محصول را خریداری نمایید.

اولین نفری باشید که در مورد “آموزش صداسازی از مبتدی تا حرفه ای – 18 ساعت صداسازی” نظر میدهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط



بازگشت
تماس 1
تماس 2
واتساپ 1
واتساپ 2
تلگرام 1
تلگرام 2