جلسه اول آموزش خوانندگی تئوری مقدماتی برای خوانندگی – بخش اول:
جلسه اول آموزش خوانندگی و آواز ( تئوری مقدماتی مورد نیاز):
همانطور که در بخش تعاریف نت هارا نامگذاری نمودیم، ۷ نت موسیقی داریم که به عنوان الفبای موسیقی از آن نام برده میشود که عبارت اند از:
C D E F G A B
سی لا سل فا می ر دو
اكتاو:
اگر از هر نت با شمارش خود نت هشت نت به سمت جلو حركت كنيم به همان نت با صداي زير تر ميرسيم كه به آن اكتاو نت ميگوئيم .
نيم پرده:
كوچك ترين فاصله در موسیقی کلاسیک نيم پرده ميباشد.
فاصله بين نت ها:
در حالت كلي اگر از نت دو حركت كرده و تا اكتاو آن برويم ( كه همان نت دو با صداي زير تر مي باشد ) فاصله بين نت ها به صورت زير ميباشد:
C تا D يك پرده (هر دو نيم پرده برابر با يك پرده مي باشد)
D تا E يك پرده
E تا F نيم پرده
F تا G يك پرده
G تا A يك پرده
A تا B يك پرده
B تا C نيم پرده
همانطور كه ميبينيد دو استثنا وجود دارد، بين مي تا فا و همچنین سي تا دو نيم پرده فاصله ميباشد.
اين قاعده كلي ميباشد و به عنوان يك قانون به خاطر ميسپاريم.
فواصل یک پرده ای و نیم پرده ای در موسیقی و پیانو
زیری و بمي نت ها:
هرگاه روي خطوط حامل به سمت بالا حركت كنيم صدا زير ميشود و هنگامي كه به سمت پايين حركت ميكنيم صدا بم ميشود.
نمایش زیری و بمی نت ها در خطوط حامل
علائم تغيير دهنده:
ديز (#):
هرگاه اين علامت قبل از نتي قرار گيرد آن نت، نيم پرده زير ميشود.
بمل(b):
هرگاه اين علامت قبل از نتي قرار گيرد آن نت، نيم پرده بم ميشود.
بكار (ם):
اين علامت تاثير علامت هاي ديز يا بمل را از بين ميبرد.
علائم تغییر دهنده در موسیقی کلاسیک
مثلا در مثال بالا نت سی که در سمت چپ قرار دارد دیز شده است که می شود سی دیز (#B) و در وسط سی بمل را مشاهده می کنید
که می شود (Bb) و در سمت راست تصویر بالا نت سی بکار را مشاهده می کنید که به این معناست که نت سی نه دیز شود نه بمل.
هر گاه بعد از نت سی بمل یا سی دیز، علامت بکار مشاهده کردید به این معناست که باید نت را از حالت دیز یا بمل خارج کنید.
به این ترتیب در حالت بالا رونده ی نت ها از چپ به راست داریم:
دو – سی – لادیز – لا – سل دیز – سل – فا دیز – فا – می – ر دیز – ر – دو دیز – دو
C C# D D# E F F# G G# A A# B C
نکته : در موسیقی از نت های دیز دار برای حرکت بالارونده (از بم به زیر ) استفاده می کنیم.
تمرین ۱:
مانند مثال بالا تمامی نتهای بملدار را به ترتیب بنویسید.
نکته: در حالت پایین رونده (از زیر به بم) از نت های بمل دار استفاده می کنیم.
نکته: ما عملا نتهایی به اسم میدیز یا سیدیز نداریم چرا که بین دو نت می تا فا و سی تا دو، نیم پرده فاصله می باشد
پس اگر نیم پرده جلو رویم از می یا سی به فا یا دو میرسیم. با همین نکات گفته شده، نوشتن و خواندن دو نت دوبمل و یا فابمل
نیز بی معنی میباشد چرا که به جای آن ها از سی و می استفاده مینماییم؛ اما لازم به ذکر است که به صورت تئوریک میتوان می دیز
یا سی دیز نیز بهکار برد (با این مفهوم در بخش گامها بیشتر آشنا خواهیم شد).
نکته: دو نت #G و Ab و همینطور تمامی نتهای به این شکل (نیم پرده جلوی نت اول با نیم پرده عقب تر از نت دوم) باهم برابرند.
تمرین ۲:
مانند مثال بالا تمامی نتهای همصدا و برابر (G# و Ab) را یادداشت نمایید.
برای خواندن بخش دوم مقاله اینجا را کلیک کنید.
تهیه و تنظیم: مهدی علیزاده
نوشته شده توسط: تیم Dordo
پکیج آموزش خوانندگی (سلفژ و صداسازی) موسسه آموزش مجازی DORDO:
علاقه مندان به خوانندگی ، آواز، سلفژ و صداسازی می توانند از پکیج آموزش خوانندگی ما که شامل 31 ساعت فیلم می باشد،
استفاده نمایند. ما دو بخش سلفژ و صداسازی را به شکل کامل توضیح دادیم، علاوه بر فیلمها، پکیج خوانندگی ما دارای 222 فایل صوتی
برای تمرینات سلفژ و صداسازی می باشد، دارای 130 صفحه جزوه ی آموزشی که نیاز به خرید کتاب یست. هم چنین در این پکیج،
310 تمرین، مثال و تست بررسی و توضیح داده شده است. در این پکیج، انواع تحریر های غربی و شرقی، ویبره، تمرینات صداسازی و سلفژ و آموزش خوانندگی پاپ، راک، آر اند بی آموزش داده شده است.
برای اطلاعات بیشتر و بررسی جلسه اول آموزش خوانندگی به شکل رایگان
و همچنین خرید کل پکیج خوانندگی، روی لینک زیر کلیک کنید:
https://dordo.ir/product/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%b3%d9%84%d9%81%da%98-%d9%88-%d8%b5%d8%af%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c/
تماس با ما جهت مشاوره:
09378957738
09919264202
09387455448
قوانین ثبت دیدگاه