موضوع مقاله: آموزش گیتار آشنایی با تبلچر و نت خوانی
گردآوری: موسسه dordo
دوستان این جلسه در مورد آموزش گیتار و تبلچر خوانی است. دوستانی که مقالات جلسه اول آموزش گیتار، جلسه دوم آموزش گیتار و جلسه سوم آموزش گیتار را
بررسی نکرده اند از لینک های پایین استفاده نمایند:
سایر مقالات مربوط به گیتار (کلیک کنید)
آموزش گیتار- آشنایی با تبلچر و نت خوانی:
علامت های نشان دهنده حالت اجرای قطعه:
این به صورت کلمه هایی که در ابتدا و بالای خطوط حامل نوشته می شوند که یانگر چگونگی اجرای آن قطعه است که چندین نواع هستند:
Adagio خیلی آهسته
Animato جان دار
Allegro شاد، سریع
Andante نسبتا آهسته
Largo خیلی آهسته
Larghetto کمی سریعتر از largo
Lento آهسته و ملایم
Vivance سریع، سبک
Moderato سرعت در حد اغتدال
Presto شتاب زده
Affectuoso مهرآمیز، مهربانانه
Allegramento با نشاط و شادی
آموزش گیتار – تبلچز گیتار:
نوع دیگری از ثبت آهنگ های گیتار است که به صورت شش خط موازی که نشان دهنده ششسیم گیتار است
و اعداد روی هر سیم نشان دهنده فرتی که باید در آن سیم گرفته شود. علامت تبلچز T A B می باشد.
ترتیب شمارش خطوط تبلچر از بالا به پایین است که له ترتیب نشان دهنده سیم های 1 تا 6 گیتار است.
نت خوانی:
از نکاتی که در اجرای صحیح تر قطعات یاری کننده نوازندگان می باشد، نت خوانی آن هاست. در اغلب اوقات،
نوازندگان تمایلی به نت خوانی موسیقی مورد اجرا در دوره ای که سر گرمترین آن هستند ندارند. از ریتم افتادن های
غیر ارادی جملات، آکسان دادن های بی مورد به بعضی نت ها، عدم شناسایی موتیف های مختلف و جمع بندی نکردن
آن ها، کشیدن بیش از اندازه یک نت، به سرعت نرسیدن موسیقی و بسیاری از موارد اینچنینی که در زیر شرح میدهیم،
با نت خوانی قابل برطرف شدن است. برای نوازنده ای که قطعه ای در سطح تکنیک خود تمرین می کند، بهره گیری از نت خوانی
راهی است که او را قادر خواهد ساخت تا بسیاری از نواقص کار خود را برطرف کند.
یکی از مورادی که باعث رویگردانی از این مورد است، عدم توانایی نوازندگان در سلفژ نت هاست. ولی این مسئله نباید باعث شود
تا نتواینم از نت خوانی و فوایدش بهره گیری کنیم. حتی اگر توانایی در سلفژ موسیقی نداریم. با یک صدا خواندن تمامی نت ها باز
هم می توان بدون بهره گیری از ساز نت خوانی کرد.
کنترل تمامی رفتار اجرایی ما و نواختنمان از ذهن سر چشمه می گیرد و تمرین های یک نوازنده صرفا فیزیکی و با ساز نیست.
تمرین فیزیکی و با ساز که همراه با تمرین ذهنی گردد نوازنده را توانا تر و اجرا را بی نقص تر می سازد.
در هنگام نواختن، بسیار پیش می آید جملاتی را به طور نا خود آگاه از ریتم خارج ساخته، تند تر یا کند تر می نوازیم و خود متوجه
آن نیستیم (البته این مورد با از ریتم انداختن های ارادی متفاوت بوده و نباید اشتباه گرفته شود.) گاهی بی مورد ذهنمان بر روی
بعضی نت ها آکسان می گذارد که در واقع ذهن در آن نت ها، به دلایلی نا مشخص درگیری و ضعف دارد.
حذف این دسته از درگیری های ذهنی اجرا را یکدست تر ساخته و زمینه را برای رسیدن به تمپو های بالاتر فراهم می سازد.
جالب اینجاست، در نقاطی که در هنگام نت خوانی دچار ضعف می شویم، هنگام اجرا نیز در آن نقاط وجود ضعف در اجرا احساس می شود
که نشانگر وجود ضعف در ذهنمان است. با نت خوانی این دسته از مشکلات سریع تر، آسان تر و به روش درست تری بر طرف می شوند.
می دانیم یک موسیقی از موتیف های مختلف و ترکیب آن ها با استفاده از قواعد مختلف آهنگسازی ساخته می شود.
در هنگام اجرا، هر موتیف مستقلا باید توسط نوازنده شناسایی شده و به گونه ای نواخته شود که شنونده بتواند به یک جمع بندی از هر موتیف برسد
و در دیدگاه وسیع تر، نوازنده باید بتواند با احاطه ذهن خود بر آنچه مورد اجرا گذاشته، ذهن شنونده را به یک جمع بندی از کل موسیقی برساند.
حس سر در گمی ای که جمع بندی نشدن آنچه اجرا شده به وجود می آید ، باعث می شود شنونده نتواند در انتها به یک تفکر و احساس مطبوع روحی برسد.
آموزش گیتار پاپ شامل 18 ساعت آموزش گام به گام گیتار:
آموزش گیتار پاپ از صفر تا حرفه ای – 18 ساعت اموزش گیتار پاپ
تماس جهت مشاوره:
09387455448
09378957738
قوانین ثبت دیدگاه