تکنیک عمود بر هم در گیتار کلاسیک – قسمت شانزدهم رایگان گیتار کلاسیک

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

تکنیک عمود بر هم در گیتار کلاسیک

قسمت شانزدهم رایگان آموزش گیتار کلاسیک

 


برای تقویت تکنیک عمود بر هم (طبق فیلم بالا) تمرین بسیار مهم را توضیح دادیم که حتما باید هنرجو به آن مسلط شود. روش تمرین به این گونه است
که هنرجو باید انگشتان i و m  و a را روی سیم های سوم، دوم و اول به صورت ثابت قرار دهد. اجرای هر سه سیم با انگشتان نام برده شده به صورت
همزمان انجام می شود. حال در این مسیر، باید انگشت p  نیز بررای به صدا در آوردن سیم های باس یعنی سیم های شش، پنج و چهار استفاده نمود.
یکبار از انگشت p برای به صدا در آوردن سیم ششم استفاده می کنیم، یکبار برای سیم پنح و یکبار هم برای سیم چهارم، مجددا سیم پنج و در نهایت سیم
ششم. این چرخه مدام ادامه می یابد و هنرجو ی گیتار کلاسیک باید پی در پی تا رسیدن به مهارت کافی تمرین کند.
طبق تصاویر زیر، داریم:

 

مرحله اول تمرین عمود بر هم در گیتار کلاسیک:

انگشت p روی سیم ششم، انگشتان i و m و a به ترتیب روی سیم های سه، دو و یک به صورت ثابت.
اجرای هر چهار سیم نام برده شده توسط انگشتانی که گفتیم به صورت همزمان انجام می شود.


مرحله دوم تکنیک عمود بر هم:

انگشت p روی سیم پنجم، انگشتان i و m و a به ترتیب روی سیم های سه، دو و یک به صورت ثابت.
اجرای هر چهار سیم نام برده شده توسط انگشتانی که گفتیم به صورت همزمان انجام می شود.


مرحله سوم تکنیک عمود بر هم:

انگشت p روی سیم چهارم، انگشتان i و m و a به ترتیب روی سیم های سه، دو و یک به صورت ثابت.
اجرای هر چهار سیم نام برده شده توسط انگشتانی که گفتیم به صورت همزمان انجام می شود.


مرحله چهارم تمرین: (تکرار مرحله دوم):

انگشت p روی سیم پنجم، انگشتان i و m و a به ترتیب روی سیم های سه، دو و یک به صورت ثابت.
اجرای هر چهار سیم نام برده شده توسط انگشتانی که گفتیم به صورت همزمان انجام می شود.


مرحله پنجم تمرین: (تکرار مرحله اول) و الی آخر…

انگشت p روی سیم ششم، انگشتان i و m و a به ترتیب روی سیم های سه، دو و یک به صورت ثابت.
اجرای هر چهار سیم نام برده شده توسط انگشتانی که گفتیم به صورت همزمان انجام می شود.


نکته و تبصره های مهم در مورد اجرای این تمرین:

1: انگشتان i و  m و a باید به صورت همزمان ضربه وارد کنند و بعد از وارد کردن ضربه باید به سمت کف دست هدایت شوند
و مجددا سریعا به روی سیم های سوم، دوم و اول کاشته شوند. طبق تصویر زیر، سه مرحله ی مهم این نوع ضربه را به ترتیب نمایش داده ایم:

مرحله الف:

مستقر شدن انگشتان i و m و a همچنین p بر روی سیم ها برای اجرای همزمان در تکنیک عمود برهم
مستقر شدن انگشتان i و m و a همچنین p بر روی سیم ها برای اجرای همزمان در تکنیک عمود برهم در گیتار کلاسیک

مرحله ب:

حرکت انگشتان i و m و a به سمت کف دست برای لحظه ای بسیار کوتاه در تکنیک عمود بر هم
حرکت انگشتان i و m و a به سمت کف دست برای لحظه ای بسیار کوتاه در تکنیک عمود بر هم در گیتار کلاسیک

مرحله ج:

بازگشت سریع انگشتان i و m و a بر روی سیمها در سر جای خودشان در تکنیک عمود بر هم
بازگشت سریع انگشتان i و m و a بر روی سیمها در سر جای خودشان در تکنیک عمود بر هم در گیتار کلاسیک

تبصره و نکته ی مهم در مورد ضربه های شصت دست راست یا همان انگشت p:

در این قسمت باید ضربات به گونه ای باشد که  انگشت p به سیم های پایین تر نخورد. مثلا اگر قرار باشد که انگشت p سیم ششم را به صدا
در آورد ضربه را طوری وارد کنیم که به سیم های پنج و چهار ضربه ای وارد نشود.
در تصویر زیر می بینید که انگشت p به صورت غلط در حال ضربه زدن است و قرار بر این بوده که فقط صدای سیم ششم به صدا در بیاید اما در
عکس دوم میبینیم که انگشت شصت به غیر از سیم ششم، به سیم های پایینتر نیز برخورد کرده که گفتیم اشتباه است:

 

 

ضربه ی غلط و اشتباه انگشت p که باعث شده علاوه بر صدای سیم ششم، صدای سیم های پنج و چهارم نیز به صدا در بیاید
ضربه ی غلط و اشتباه انگشت p که باعث شده علاوه بر صدای سیم ششم، صدای سیم های پنج و چهارم نیز به صدا در بیاید.
در عکس های زیر، روش صحیح ضربه زدن با انگشت p را مشاهده میکنید.
نکته: بعد از ضربه زدن با انگشت p باید انگشت p به بند میانی انگشت i برسد یعنی یک حرکت دورانی داشته باشد تا به سیم های پایینی
برخورد نکند. تصویر دوم به خوبی این نکته را نمایش می دهد:

 

انگشت p بعد از ضربه زدن به روی بند میانی انگشت i برای لحظه ای قرار گرفته است
انگشت p بعد از ضربه زدن به روی بند میانی انگشت i برای لحظه ای قرار گرفته است.
تا اینجای کار ضربات به صورت همزمان روی چهار سیم بود. انگشت p وظیفه ی ضربه زدن به سیم ششم یا پنجم یا چهارم را داشت و
انگشتان i و m و a وظیفه ی ضربه زدن به سیم های سوم، دوم و اول را داشتند که در کل چهار صدایی نواخته می شد. حال اگر بخواهیم
سه صدایی این تمرین را انجام دهیم می توانیم انگشت i را حذف کنیم ولی نه اینکه از سیم سوم دور شود. انگشت i از روی سیم سوم
برداشته شود ولی نزدیک سیم سوم باقی بماند و به همین ترتیب طبق فیلم که در بالای این مقاله مشاهده نمودید سایر انگشتان قابلیت
حذف شدن خواهند داشت.
امیدوارمی تا اینجای کار به خوبی آموزش دیده باشید. اگر میخواهید به راحتی و بدون هیچ گونه دردسری در منزل خود به یادگیری گیتار کلاسیک
مشغول شوید حتما از پکیج آموزش گیتار کلاسیک موسسه dordo استفاده کنید.

از لینک زیر می توانید اطلاعات بیشتر در مورد قیمت پکیج گیتار کلاسیک، تایم فیلم ها و موارد تدریس شده بدست آورید:

آموزش گیتار کلاسیک از صفر تا صد – 21 ساعت اموزش گیتار و نت های گیتار

 

علاوه بر خرید و دانلود پکیج از لینک بالا، میتوانیم برای شما ارسال پستی نیز داشته باشیم. تمام محتویات پکیج اموزش گیتار کلاسیک  در داخل یک عدد
فلش 32 گیگ به سراسر ایران پست می شود. جهت سفارش ارسال پستی فقط و فقط با شماره های زیر تماس بگیرید و یا در واتسپ و تلگرام پیغام دهید:
09387455448 عارف نیا
09378957738 علیزاده

 خرید پکیج آموزش حرفه ای سلفژ (کلیک کنید)
 دانلود  آموزش حرفه ای صداسازی (کلیک کنید)
  آموزش حرفه ای خوانندگی (صداسازی و سلفژ) (کلیک کنید)
پکیج آموزش گیتار پاپ (۱۸ ساعت فیلم)
لینک  پکیج جامع آموزش خوانندگی و گیتار پاپ ( ۴۹ ساعت آموزش گیتار پاپ و خوانندگی)

 صفحه اصلی گوگل
لینک بازگشت به صفحه اصلی سایت
صفحه آپارات ما
پیج اینستاگرام موسسه

جستجو کنید ...

نظرات کاربران



قوانین ثبت دیدگاه

  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • جهت ثبت بازخورد ابتدا محصول را خریداری نمایید.

اولین نفری باشید که در مورد “آموزش صداسازی از مبتدی تا حرفه ای – 18 ساعت صداسازی” نظر میدهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط



بازگشت
تماس 1
تماس 2
واتساپ 1
واتساپ 2
تلگرام 1
تلگرام 2