موضوع مقاله: آموزش گیتار جلسه نهم
گردآوری: موسسه dordo
دوستان این مقاله مربوط به آموزش گیتار جلسه نهم می باشد.
چنانچه از ابتدا مقاله ها را بررسی نکردید از لینک های زیر استفاده کنید.
نت و تبلچر گیتار: قطعه ی Allemande
اثر: تیلمان زوساتو (قرن شانزدهم)
تنظیم: توماس اسمیشن / استفان اشمیت
تیلمان زوساتو لوت نواز بلژیکی در قرن شانزدهم در آنتورپن زندگی می کرد و به عنوان ناشر موسیقی نیز فعالیت می نمود.
وی از اولین کسانی است که قطعاتی برای رقص ساخته است.
آلِمان (Allemande) واژه ی فرانسوی برای کشور آلمان است و در عین حال به رقصی با اصلیت
آلمانی اطلاق می شود که دارای ضرب آهنگ آرام و کسر میزان 4/4 است یوهان ماتسون در قرن هجدهم میلادی
آن را چنین توصیف کرده است: نشانه ی روحی رضایتمند که در اثر نظمی مناسب درست شده است.
نت و تبلچر گیتار: قطعه ی Tanz اثر: گئورک لئوپلد فرمان (قرن 16- 17)
برای اجرای این قطعه می بایست سیم ششم گیتار را (سیم می بم) یک پرده ( دوفرت) بم تر کوک کنیم تا صدای آن برابر با نت ر شود.
برای این کار سیم ششم را به ترتیب زیر کوک می کنیم:
سیم ششم را به اندازه ای شل می کنیم که اگر فرت هفتم را روی آن سیم بگیریم، با صدای سیم آزاد لا (سیم پنجم آزاد) همصدا شود.
برای کنترل درستی کوک می توانیم از سیم ر نیز استفاده نماییم: نت جدید ر در سیم ششم باید دقیقا یک اکتاو بم تر از صدای ر در سیم چهارم آزاد باشد.
در این قطعه حرکت مداوم انگشت شست که بی وقفه سه سیم باس را یکی پس از دیگری به صدا در می آورد
کمی نامانوس است. به عنوان تمرین مقدماتی برای اجرای این درس توصیه می شود که
ابتدا یک بار فقط قسمت مربوط به انگشت شست را بنوازید. اگر این قسمت را به طور جداگانه
و به اندازه ی کافی تمرین کنید، اجرای قطعه اصلی برای شما آسان تر خواهد بود.
نت و تبلچر گیتار: قطعه ی La Rotta
آموزش گیتار جلسه نهم و سومین قطعه: این قطعه در قرن چهاردهم ساخته شده اما آهنگساز آن مشخص نیست.
لاروتا یک پس رقص ایتالیایی مربوط به قرن چهاردهم میلادی است. نسخه ای
از این قطعه در موزه ی انگلیس نگه داری می شود.
رقص ها در گذشته به صورت زوج ساخته می شدند. ابتدا رقصی با ضرب آهنگ آرام که به آن پیش رقص می گفتند
و سپس رقصی سرزنده و پر تحرک که پس رقص نامیده می شد.
برای اجرای این قطعه نیز سیم ششم باید ر کوک شود. روش تغییر کوک را در قطعه ی قبل توضیح دادیم.
به علاوه این که در این قطعه به کرات از خط اتصال یا لگاتو استفاده شده است. نحوه ی اجرای لگاتو و این که نت ها از طریق کوبیدن
انگشت روی سیم و یا با کشیدن آن باید اجرا شوند در قطعه مشخص نشده است. زیرا این امر از خود نت هایی که زیر خط اتصال قرار دارند مشخص می گردد:
کوبیدن تنها زمانی ممکن است که نت دوم بالاتر (زیرتر) از اولی باشد.
کشیدن تنها زمانی ممکن است که نت دوم پایین تر (بم تر) از اولی باشد.
هرگاه بخواهیم قطعه ای را سریع بنوازیم متوجه می شویم که لگاتو ها می توانند باعث تسهیل نوازندگی شوند.
جالب است بدانید که در گذشته از خطوط اتصال اغلب صرفا به همین دلیل استفاده می شده است.
دوم یزان نخست سطر های 1و 2 یکسان هستند و همچنین سطر های 3 و 4 نیز در میزان نخست مشترک اند.
سطر های 1 و 3 در سومین میزان و سطر های 2 و 4 در چهارمین میزان با هم منطبق هستند.
آموزش گیتار پاپ:
آموزش گیتار کلاسیک و پاپ – 39 ساعت اموزش گیتار و جزوه
لینک سرچ برای آموزش گیتار در گوگل
لینک سایت یوتیوب
لینک فیلم های آموزشی آپارات ما
لینک پیج اینستاگرام ما
قوانین ثبت دیدگاه