با سلام خدمت تمامی علاقه مندان به موسیقی، اگر تاکنون بخش اول تئوری موسیقی رو نخوندید لطفا از لینک پایین ابتدا بخش اول رو بخونید و سپس این بخش رو بررسی کنید:
الفبای موسیقی از هفت نت تشکیل می شود و به دو صورت الفبایی و هجایی نامگذاری می شود.
نکته:
به وجود آمدن خطوط حامل و سیستم نت نگاری را به گوئید و د آرتسو (قرن یازده میلادی) نسبت میدهند.
نکته:
وسعت صداهای موسیقی، از بم ترین تا زیر ترین صوت حدود 9 اکتاو می باشد.
خطوط حامل:
مجموعه ی پنج خط موازی با فاصله های مساوی که نت ها بر روی آنها یا در میانشان نوشته می شوند.
کلید:
نشانه ای که در آغاز حامل قرار میگیرد و انواع مختلفی دارد.
انواع کلید ها در نت نویسی:
کلید سل:
هرگاه این کلید در ابتدای خطوط حامل قرار بگیرد، نتی که روی خط دوم می باشد، سل نامیده میشود و بقیه نت ها نسبت به آن سنجیده می شوند.
کلید دو:
1: کلید دو خط اول (کلید سوپرانو):
هر گاه این کلید در ابتدای خطوط حامل قرار بگیرد، نتی که روی خط اول می باشد، دو نامیده می شود و بقیه نت ها نسبت به آن سنجیده می شوند که البته امروزه این کلید کاربردی ندارد.
2: کلید دو خط دوم (متسو سوپرانو):
هر گاه این کلید در ابتدای خطوط حامل قرار گیرد نتی که روی خط دوم می باشد، دو نامیده شده و بقیه نت ها نسبت به آن سنجیده می شوند که البته امروزه این کلید کاربردی ندارد.
3: کلید دو خط سوم (کلید آلتو):
هرگاه این کلید در ابتدای خطوط حامل قرار گیرد نتی که روی خط سوم حامل قرار میگیرد دو نامیده شده و بقیه نت ها نسبت به آن سنجیده میشوند.
4: کلید دو خط چهارم (کلید تنور):
هرگاه این کلید در ابتدای خطوط حامل قرار بگیرد نتی که روی خط چهارم حامل قرار دارد دو نامیده شده و بقیه نت ها به نسبت آن سنجیده و خوانده میشوند.
کلید فا:
1: کلید فا خط سوم (کلید باریتون):
هرگاه این کلید در ابتدای خطوط حامل قرار گیرد، نتی که روی خط سوم حامل قرار دارد، فا نامیده شده و بقیه خطوط نسبت به آن سنجیده میشوند.
2: کلید فا خط چهارم (کلید باس):
هرگاه این کلید در ابتدای خطوط حامل قرار بگیرد، نتی که روی خط چهارم حامل قرار دارد، فا نامیده شده و بقیه نت ها طبق این نت سنجیده و جایگذاری میشوند.
ترتیب کلید ها از بم به زیر عبارت است از:
فا خط چهارم، فا خط سوم، دو خط چهارم، دو خط سوم، دو خط دوم، دو خط اول، سل
خط های تکمیلی یا اضافه:
بر روی خطوط حامل تنها میتوان تعداد محدودی از نت ها را نشان داد، برای نشان دادن تعداد بیشتری از نت ها روی خطوط حامل، از خطوط کوتاهی به نام خطوط تکمیلی استفاده میکنیم. طبق شکل زیر:
همانطور که میبینید نت ها میتوانند بین و روی خطوط تکمیلی اضافه شوند.
حامل مضاعف:
چون ساز هایی مانند: هارپ، ارگ و پیانو دارای وسعت صوتی گسترده ای هستند مجبوریم از حاملی به نام حامل مضاعف استفاده کنیم.
تقسیم بندی صدای انسان:
صدای انسان ها به طور کلی به دو دسته ی صدای زنانه و مردانه تقسیم میشود.
همانطور که میدانیم صدای زنان نسبت به صدای مردان در محدوده ی صدا های زیر تر قرار میگیرد و صدای مردان صدای بم تری دارد.
انواع صدای زنان به ترتیب زیر به بم:
1: سوپرانو
2: متسو سوپرانو
3: آلتو
انواع صدای مردان به ترتیب از زیر به بم:
1: تنور
2: باریتون
3: باس
نکته:
در گروه کر یا همان آواز جمعی تنها چهار صدای اصلی سوپرانو، آلتو، تنور و باس وجود دارد.
توجه:
فاصله ی میان بم ترین و زیر ترین صداهایی که خواننده یا ساز میتواند اجرا کند وسعت صوتی نامیده میشود.
توجه توجه:
علاقه مندان به ساز های ایرانی و جهانی که قصد دارند به شکل فیلم های آموزشی با کیفیت؛ به یادگیری ساز های موسیقی بپردازن، میتونن از پکیج های آموزشی موسسه DORDO استفاده کنن. در حال حاضر ما پکیج های آموزشی:
گیتار پاپ، تنبک، دف و بیتباکس رو برای علاقه مندان آماده کردیم. همه ی این ساز ها توسط ما با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه برای شما عزیزان آماده شده. تمام این سازها از صفر صفرتدریس شده.
ما برای اینکه دوستان با سبک تدریسمون بیشتر آشنا بشن جلسه اول هر پکیج رو رایگان قرار دادیم که با شیوه ی تدریسمون بیشتر آشنا بشن. شما میتونید از لینک های پایین، جلسه اول هر کدوم از این پکیج ها رو نگاه کنید و در صورت رضایت از تدریس ما، میتونید پکیج رو با کیفیت بالا از سایت ما خریداری و دانلود کنید. همچنین امکان پست به صورت DVD هم موجوده. جهت پرسش بیشتر میتونین با شماره های زیر تماس بگیرید:
قوانین ثبت دیدگاه