روش صحیح یادگیری موسیقی و برنامه ریزی برای هنرجویان مبتدی

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!


موضوع مقاله:

روش صحیح تمرین کردن موسیقی و برنامه ریزی برای هنرجویان مبتدی

نویسنده:

موسسه dordo


با سلام خدمت تمامی هنرجویان عزیز و گرامی

فیلمی که بالاتر مشاهده فرمودید مربوط به قسمت هایی از جلسه اول پکیج رفع اشکال گیتار پاپ موسسه dordo بود که استاد عارف نیا در این فیلم، روش درست برنامه ریزی و تمرین موسیقی برای هنرجویان مبتدی را به شکل کامل توضیح دادند.


در ابتدا سعی میکنیم که به تعدادی از سوالات هنرجویان مبتدی که در ابتدای یادگیری ممکن است برایشان پیش بیاید پاسخ می دهیم.

یادگیری موسیقی
روش صحیح یادگیری موسیقی

سوال اول: آیا برای یادگیری موسیقی نیاز به استعداد می باشد یا خیر؟

در پاسخ باید گفت که به طور کلی، اکثریت انسان ها دارای ضریب هوشی متوسط هستند و فقط تعداد خیلی کمی هستند که دارای استعداد خارق العاده هستند و تعداد خیلی کمی هم دارای ضریب هوشی یا آی کیو بسیار ضعیفی هستند. برای یادگیری موسیقی، استعداد می تواند تا 20 در صد کمک کند. اما 80 در صد مسیر یادگیری موسیقی به تلاش و کوشش هنرجو بستگی دارد. هنرجویی که دارای ضریب هوشی و استعداد ذاتی می باشد، فقط میتواند در مدت زمان کمتری این مسیر را طی کند.

پس در نظر داشته باشید که ضریب هوشی تاثیر چندانی ندارد و حتی برعکس دیده شده هنرجویانی که دارای ضریب هوشی بالاتری هستند تمرین کمتری نیز می کنند. اما هنرجویانی که دارای ضریبر هوشی متوسط یا پایین تر هستند، تمرین بیشتری می کنند و این تا جایی پیش می رود که حتی از هنرجویان با استعداد پیشی نیز میگیرند. پس برای یادگیری موسیقی یا هر هنری صرفا استعداد نیاز نیست بلکه تلاش و کوشش نیاز است.


سوال دوم: برای یادگیری هر سازی یا خوانندگی چقدر تمرین در روز نیاز است؟

در ابتدای مسیر یادگیری موسیقی، از آنجا که در ابتدا هنرجویان باید به تمرینات ساده روی ساز و تئوری موسیقی بپردازند، لازم است که در ابتدا به روزی حداقل نیم ساعت تمرین کنند. این تصور که باید روزی سه تا چهار ساعت تمرین کرد تا حدودی درست نیست. خیلی از علاقه مندان موسیقی از افرادی هستند که دوست دارند در کنار مشغله های کاری خود به یادگیری یک ساز یا خوانندگی بپردازند یا به عبارت دیگر جزو علاقه مندان معمولی هستند که خیلی تمایلی به یادگیری حرفه ای موسیقی ندارند و بعد ها ممکن است علاقه مند تر شوند و در این صورت اگر تمایل داشتند می توانند به شکل حرفه ای به موسیقی بپردازند.

از طرفی همانطور که گفتیم در ابتدا تمرینات ساده هستند و کمی حوصله سر بر هستند و خب همانطور که می دانید در یادگیری هر سازی، استاد ابتدا آهنگ یا قطعه آموزش نمی دهد و همین امر موجب می شود که کمی در ابتدا جذابیتی نداشته باشد. پس نتیجه میگیریم که هنرجو باید به همان روزی نیم ساعت تا یک ساعت اکتفا کند که از لحاظ جسمی و ذهنی به ساز و موسیقی عادت کند. اما این نکته را باید بداند که هر روز به شکل مستر تمرین کند. نه اینکه یک روز تمرین کند سه روز تمرین نکند. هرگز نباید تمرین حتی برای یک روز قطع شود.

سوال سوم: این روند تمرین آیا برای همیشه  همینگونه است؟

در پاسخ باید گفت که روزی نیم ساعت تا یک ساعت برای ماه اول کفایت می کند. اما هنرجو با علاقه مند تر شدن به موسیقی و رسیدن به قطعات موسیقی، باید تمرین خود را افزایش دهد. هنرجویی که در ماه اول به شکل مستمر تمرین کند، خود به خود هنرجو علاقه ی بیشتری برای تمرین کردن دارد و همین باعث می شود انگیزه پیدا کند. در ماه اول بین روزی نیم ساعت. در ماه دوم روزی یک ساعت و در ماه سوم روزی یک ساعت و نیم و این روند به جایی می رسد که هنرجو بی اختیار به روزی سه ساعت تمرین نیز می رسد و حتی بیشتر.


سوال چهارم: چه ساعاتی از روز تمرین کنیم؟

سعی کنید ساعاتی را برای تمرین موسیقی انتخاب کنید که خسته نیستید و تمرکز کافی از لحاظ جسمی و ذهنی دارید. چراکه تمرین موسیقی نیاز به تمرکز دارد. پس ساعاتی که حوصله ی کمتری دارید یا خسته اید مناسب برای تمرین موسیقی نیست و بازده کمتری در یادگیری موسیقی خواهید داشت. معمولا صبح ها تایم بسیار مناسبی می باشد. سعی کنید در موقع تمرین موسیقی، به هیچ مشغله ی دیگری فکر نکنید. فراموش نکنید که موسیقی قرار است به شما آرامش و حس خوب بدهد. تمرین موسیقی اگر قرار باشد باعث زجر و استرس و نراحتی شود نه تنها هیچ فایده ای نداشته بلکه فقط وقت شما را تلف میکند. پس با نهایت آرامش و به دور از هر گونه استرس تمرین کنید.


سوال پنجم: من فقط علاقه مندم که ساز بزنم و علاقه ای به تئوری موسیقی ندارم. آیا می توانم یاد بگیرم؟

سوال بسیاری از هنرجویان صفر همین است و متاسفانه باید گفت که تئوری موسیقی نه تنها وقت شما را نمیگیرد بلکه سرعت یادگیری شما را بالاتر می برد. مثل این میماند که شما خواندن و نوشتن بلد نباشید اما بگویید حرف که بلدم با دیگران بزنم. در یادگیری موسیقی باید تمرینات عملی را همگام با تمرینات تئوری موسیقی پیش ببرید و بعدا متوجه می شوید که هرگز یادگیری تئوری موسیقی بیهوده نبوده بلکه بسیار بسیار شما را ارتقا می دهد.


سوال ششم: روش درست برنامه ریزی چگونه است؟

برای یادگیری هر هنری یا کاری یا حتی انجام دادن کارهای روزانه لازم است به چهار نکته خیلی مهم توجه کنید:

1: برنامه ای بنویسید که کوتاه مدت باشد. یعنی در ابتدا برنامه ی کوتاه مدت بنویسید مثلا برنامه روزانه:

علت این است که انسان در ابتدا خیلی پایبند به برنامه نیست و اگر برنامه ی بلند مدت بنویسد در عمل ممکن است شکست بخورد. شخصی که نمیتواند برنامه ی روزانه اش را درست و منظم انجام دهد چطور میتواند برنامه بلند مدت هفتگی یا ماهانه یا سالانه را انجام دهد؟ پس باید ابتدا خود را به برنامه ی روزانه عادت دهیم.

2: برنامه باید شامل اهداف کوچک باشد.

خیلی از دوستان، در ابتدا آنقدر اهداف بزرگ مینویسند که در عمل هرگز قادر به انجامشان نیستند. پس توجه کنید گه اهداف کوچک و ساده باشد و خیلی کار را سخت نکنید که از برنامه نوشتن دلزده شوید. انسان با واژه شکست هرگز میانه خوبی نداشته پس اجازه ندهید که در هیچ موردی شکست را قبول کنید. پس اهداف کوچک باشد که پایبندی به برنامه شکل بگیرد.

3: برنامه های خود را حتما یاد داشت کنید.

علت این است که به دلیل مشغله های مختلف در روز ممکن است فراموش کنید که در فلان ساعت باید چه کاری انجام می دادید. اما هنگامی که یاد داشت شود هرگز فراموش نمی شود و نظم بسیار خوبی شکل میگیرد. اگر شرایط برای داشتن کاغذ و خودکار در هر مکانی برایتان فراهم نیست می توانید یاد داشت موبایلتان استفاده کنید.

4: .و در آخر به این نکته دقت کنید که تمام موارد بالا فقط در عمل است که منجر به موفقیت می شود.

خیلی از دوستان در عمل کوتاهی می کنند و خب این مشخص است که در صورت عملیاتی نشدن برنامه هرگز به هدف نمی رسید و باز هم شکست میخورید.

و نکته آخر اینکه اگر به برنامه ساده تان عادت کردید هرگز نگذارید که برای همیشه اهدافتان کوچک بماند یا کوتاه مدت بماند. این فقط برای ابتدای برنامه ریزی بود که باید به خود آسان می گرفتید. زمانش که رسید اهداف را بزرگتر در بلند مدت قرار دهید تا هر روز پیشرفت داشته باشید. باید توجه کنید که هر روزتان باید بهتر از دیروزتان باشد. اگر در روز یک در صد پیشرفت کنید در پایان سال 365 درصد نسبت به روز اول پیشرفت داشته اید.


خب دوستان عزیز همه چیز را گفتیم و فقط می ماند عملیاتی کردن این نکات توسط شما و خواهید دید که چقدر پیشرفت می کنید. این نوع برنامه ریزی مختص موسیقی نیست بلکه می تواند برای هر شغل یا حرفه ای باشد. امیدواریم توانسته باشیم به شما در مسیر پیشرفتتان کمکی کرده باشیم.


آموزش موسیقی موسسه dordo:

دوستان عزیزی که تمایل دارند به شکل مجازی با استفاده از فیلم های آموزشی به یادگیری موسیقی بپردازند می توانند از پکیج های آموزشی موسسه dordo استفاده نمایند.موسسه دردو در حال حاضر پکیج های آموزش گیتار پاپ، رفع اشکال گیتار پاپ، آموزش تنبک، آموزش دف، آموزش بیتباکس، آموزش دف و آموزش کاخن را برای علاقه مندان اماده کرده است. جلسات اول تمامی پکیج های ذکر شده رایگان است و میتوانید از لینک های زیر بررسی کنید. در صورت رضایت از تدریس پکیج مورد نظر میتوانید از همان لینک، کل جلسات را خریداری و دانلود کنید. جهت اطلاعات بیشتر و کسب مشاوره می توانید با ما تماس بگیرید:

09387455448

09378957738


لینک جلسات اول و خرید پکیج های آموزش موسیقی:

جلسه اول پکیج آموزش تنبک (کلیک کنید)

جلسه اول پکیج آموزش کاخن (کلیک کنید)

جلسه اول پکیج آموزش بیتباکس (کلیک کنید)

جلسه اول پکیج آموزش دف (کلیک کنید)

جلسه اول پکیج آموزش گیتار پاپ (کلیک کنید)

جلسه اول پکیج رفع اشکال گیتار پاپ (کلیک کنید)

پکیج طلایی تنبک و دف( خرید هر دو پکیج: تخفیف بسیار ویژه) (کلیک کنید)

پکیج طلایی گیتار و  رفع اشکال گیتار پاپ( هردو پکیج: تخفیف بسیار ویژه) (کلیک کنید)


لینک صفحه اصلی گوگل

لینک مقالات سایت

لینک بازگشت به صفحه اصلی سایت

لینک آموزش های رایگان ما

لینک صفحه آپارات ما

لینک پیج اینستاگرام موسسه

لینک تمام پکیج های آموزشی سایت dordo

جستجو کنید ...

نظرات کاربران



  • مسعود

    خسته نباشید میگم خدمت همه اساتید و هنرمندان سایت دردو
    میدونم همتون زحمت کشیدید و وقت گذاشتید ولی بنظرتون یکم گرون نیست ؟
    آخه کسایی هستند که واقعا در این حد توان مالی ندارن..
    اگر بتونید تخفیفی اعمال کنید یا کمی قیمت رو کاهش بدید مطمئنا تقاضا برای خرید دوره بیشتر میشه ..
    من خودم واقعا تا موقعی که قیمت رو دیدم مصمم بودم بخرم ولی …

    • adminjavadمدیریت

      سلام وقت شما بخیر. قیمت پکیج فقط سلفژ ما تقریبا نصف سایت های مشابه هست و تایم تدریس در فیلمها، دو برابر سایت های دیگه هست. سایت های مشابه جزوه به شکل pdf ندارند. همچنین فایل صوتی هم ندارند. برای اینکه شامل تخفیف بشید میتونید پکیج خوانندگی رو انتخاب کنید، که علاوه بر سلفژ، صداسازی هم تدریس شده. جمعا در پکیج خوانندگی 31 ساعت فیلم، 222 فایل صوتی، حل بیش از 310 تمرین مثال و تست و همچنین دارای 130 صفحه جزوه به شکل pdf هست. قیمتش برای شما به صرفه تر خواهد بود.
      لینک پکیج آموزش خوانندگی (سلفژ و صداسازی):
      پکیج آموزش خوانندگی

      در صورت هرگونه سوال میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید:
      09387455448 عارف نیا
      09378957738 علیزاده

قوانین ثبت دیدگاه

  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • جهت ثبت بازخورد ابتدا محصول را خریداری نمایید.

یک دیدگاه اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط



بازگشت
تماس 1
تماس 2
واتساپ 1
واتساپ 2
تلگرام 1
تلگرام 2