انواع تقسیمات صدای انسان (باس، باریتون، تنور، آلتو، متسوسوپرانو، سوپرانو) – آموزش خوانندگی موسسه Dordo

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

انواع تقسیمات صدای انسان (باس، باریتون، تنور، آلتو، متسوسوپرانو، سوپرانو)

 

تقسیم‌بندی‌های زیادی برای جنس صدای مردان و زنان وجود دارد. این تقسیم‌بندی‌ها به منظور شناخت ویژگی‌های صوتی حنجره‌ی هر فرد و همچنین برای کنار هم قرار دادن این صداها در اپرا شکل گرفت. اگر به دنبال راهی برای خواننده شدن هستید، ابتدا لازم است جنس صدای خود بشناسید و بدانید صدای شما در کدام تقسیم بندی قرار میگیرد.

تقسیم بندی‌های زیادی برای جنس صدا وجود دارد. این تقسیم ‌بندی‌ها بر اساس گستره‌ی صدایی فرد مشخص میشود. گستره‌ی صدایی همان فاصله بین بالاترین و پایین ترین نتی است که برای فرد قابل اجرا ست.  به طور کلی ۶ نوع صدا برای خوانندگان وجود دارد. سه دسته برای زنان (آلتو، متسو سوپرانو و سوپرانو) و سه دسته برای مردان (باس، باریتون، تنور) به غیر از این می‌توان صدای کودکان را نیز در دسته‌ی جداگانه ای قرار داد.


به طور کلی، دامنه آوازی شما کمترین تا بالاترین نتی است که می‌توانید به درستی بخوانید. شاید بتوانید در بیش از یک دامنه صوتی به نت‌ها برسید، اما وقتی زمان تصمیم‌گیری می‌رسد، راحتی مهم است. صدای شما کجا راحت‌تر است؟ از کجا صدای عالی را می‌توانید بیرون بکشید؟ ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم!


انواع تقسیمات صدای انسان

سوپرانو

زیرترین جنس صدا در میان زنان سوپرانو نام دارد. بالاترین فرکانس در میان صدای انسان، سوپرانو است. این بازه صدایی که بین C۴ و C۶ قرار دارد، اهمیت زیادی در اپرا و موسیقی کلاسیک دارد. سوپرانو خود دارای چند زیرساخه و دسته‌بندی است که از لحاظ گستره صدایی با یکدیگر متفاوت هستند. در خوانندگان زن ایرانی دریا دادور، حمیرا و پری زنگنه دارای صدای سوپرانو هستند.

محدوده نت‌ها برای صدای سوپرانو
محدوده نت‌ها برای صدای سوپرانو

متسوسوپرانو

صدای متسو‌سوپرانو نوع صدای میان برد برای زنان است که هم در دامنه آلتو و هم در سوپرانو همپوشانی دارد. دامنه معمول این صدا بین A۳ و A۵ است. بسیاری از اوقات، میزانسن سوپرانو (متسوسوپرانو) همان قسمت صوتی را به عنوان سوپرانو می‌خوانند تا زمانی که بین سوپرانو، mezzos (متسو سوپرانو)  و altos تقسیم شود.

محدوده نت‌ها برای صدای متسو سوپرانو
محدوده نت‌ها برای صدای متسو سوپرانو

آلتو

آلتو کمترین نوع صدای زن است. دامنه آلتو معمولی بین F۳ تا F۵ قرار دارد، اگرچه کسانی هستند که می‌توانند بالاتر یا کمتر از این محدوده آواز بخوانند. کسانی که می‌توانند زیر آواز بخوانند اغلب “contralto” نامیده می‌شوند و معمولاً می‌توانند در محدوده‌ای شبیه به تنور آواز بخوانند. اگرچه altos دامنه بسیار مشابه میزانسن است، اما صدای آنها معمولاً در ثبات پایین تر از mezzos است. باز هم، همه چیز در مورد صدایی است که به راحتی از حنجره‌ی شما خارج شود. نه به سختی! در بین خوانندگان زن ایرانی، مرحوم هایده دارای چنین صدایی بوده است.

محدوده نت‌ها برای صدای آلتو
محدوده نت‌ها برای صدای آلتو

تنور

تنور بالاترین نوع صدای مردانه است که معمولاً بین C۳ تا C۵ راحت است. تنورها به طور کلی کنترل بیشتری بر جعل صدای خود دارند (صدای سر)، که به آن‌ها این امکان را می‌دهد به خوبی به محدوده‌های صدایی زنانه برسند. معمولاً به کسانی که می‌توانند آواز بالاتر از میانگین تنور را بخوانند، عنوان “ضد فشار” داده می‌شود.

محدوده نت‌ها برای صدای تنور
محدوده نت‌ها برای صدای تنور

باریتون

باریتون را صدای میانه برای مردان میدانند. باریتون دومین محدوده آواز است ، و هم با باس و هم با تنور همپوشانی دارد. دامنه باریتون معمولاً از A۲ تا  A۴ است و ممکن است تا F۲ و یا حتی تا C۵ گسترش یابد. نوع صدای باریتون رایج‌ترین نوع صدای مردانه است. در بین خوانندگان ایرانی مرحوم بنان دارای صدای باریتون بوده است.

محدوده نت‌ها برای صدای باریتون
محدوده نت‌ها برای صدای باریتون

باس

باس کمترین میزان آواز است و معمولاً بین E۲ تا E۳ قرار دارد. در قسمت‌های پایینی و فوقانی صدای باس، برخی از باس‌ها می‌توانند از C۲ تا G۴ آواز بخوانند. در خوانندگان ایرانی داریوش و مرحوم نوری دارای چنین صدایی هستند.

محدوده نت‌ها برای صدای باس
محدوده نت‌ها برای صدای باس

انواع تقسیمات صدای انسان (باس، باریتون، تنور، آلتو، متسوسوپرانو، سوپرانو)

برای خواندن مقاله تنفس دیافراگمی و تمرینات تنفسی اینجا را کلیک کنید.

 

تهیه و تنظیم: مهدی علیزاده

نوشته شده توسط: تیم Dordo


پکیج آموزش خوانندگی موسسه dordo  شامل 31 ساعت آموزش سلفژ و صداسازی می باشد. دارای 130 صفحه جزوه به شکل پی دی اف، 222 فایل صوتی و 310 تمرین، مثال و تست که در نوع خود بی نظیر بوده و در هیچ سایت آموزش خوانندگی، یافت نمی شود. برای اثبات این موضوع کافیست در گوگل سرچ کنید و با تدریس ما مقایسه نمایید. جلسه اول سلفژ و جلسه اول صداسازی رایگان است و  با کلیک بر روی لینک زیر قابل مشاهده خواهند بود:

https://dordo.ir/product/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%b3%d9%84%d9%81%da%98-%d9%88-%d8%b5%d8%af%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c/


لینک پکیج آموزش سلفژ (جلسه اول رایگان)

لینک پکیج آموزش صداسازی (جلسه اول رایگان)


خرید پکیج خوانندگی و گیتار پاپ (پکیج طلایی تخفیف ویژه) به صورت یکجا

(49 ساعت آموزش در قالب 82 فیلم آموزشی گیتار پاپ، سلفژ و صداسازی):

 

 

https://dordo.ir/product/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d9%88-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%da%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d9%be%d8%a7%d9%be-%d9%be%da%a9%db%8c%d8%ac/


لینک صفحه اصلی گوگل
لینک مقالات سایت
لینک بازگشت به صفحه اصلی سایت
لینک آموزش های رایگان ما
لینک صفحه آپارات ما
لینک پیج اینستاگرام موسسه
لینک تمام پکیج های آموزشی سایت dordo

تماس با ما جهت مشاوره:

09378957738

09919264202

09387455448

جستجو کنید ...

نظرات کاربران



  • مسعود

    خسته نباشید میگم خدمت همه اساتید و هنرمندان سایت دردو
    میدونم همتون زحمت کشیدید و وقت گذاشتید ولی بنظرتون یکم گرون نیست ؟
    آخه کسایی هستند که واقعا در این حد توان مالی ندارن..
    اگر بتونید تخفیفی اعمال کنید یا کمی قیمت رو کاهش بدید مطمئنا تقاضا برای خرید دوره بیشتر میشه ..
    من خودم واقعا تا موقعی که قیمت رو دیدم مصمم بودم بخرم ولی …

    • adminjavadمدیریت

      سلام وقت شما بخیر. قیمت پکیج فقط سلفژ ما تقریبا نصف سایت های مشابه هست و تایم تدریس در فیلمها، دو برابر سایت های دیگه هست. سایت های مشابه جزوه به شکل pdf ندارند. همچنین فایل صوتی هم ندارند. برای اینکه شامل تخفیف بشید میتونید پکیج خوانندگی رو انتخاب کنید، که علاوه بر سلفژ، صداسازی هم تدریس شده. جمعا در پکیج خوانندگی 31 ساعت فیلم، 222 فایل صوتی، حل بیش از 310 تمرین مثال و تست و همچنین دارای 130 صفحه جزوه به شکل pdf هست. قیمتش برای شما به صرفه تر خواهد بود.
      لینک پکیج آموزش خوانندگی (سلفژ و صداسازی):
      پکیج آموزش خوانندگی

      در صورت هرگونه سوال میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید:
      09387455448 عارف نیا
      09378957738 علیزاده

قوانین ثبت دیدگاه

  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • جهت ثبت بازخورد ابتدا محصول را خریداری نمایید.

یک دیدگاه اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط



بازگشت
تماس 1
تماس 2
واتساپ 1
واتساپ 2
تلگرام 1
تلگرام 2